Underhållning på fler språk på Emirates

Resenärer ombord på Emirates har ett helt smörgåsbord fyllt med den senaste underhållningen och nu visas det på 35 olika språk i flygplanens underhållningssystem. Det prisbelönta systemet heter ice Digital Widescreen och innehåller information, kommunikation och underhållning på stora HD-skärmar.

I februari introduceras filmer på afghanska, även kallat för pashto, och i mars får resenärerna tillgång till filmer på igbo, ett språk som talas i sydöstra Nigeria.

Innehållet i kanalerna uppdateras varje månad och med det språkutbuden i ice, men mångfalden och djupet i språken förblir konsekvent. Så oavsett om kunden vill lyssna på sitt hemspråk eller är nyfiken på en annan kulturs språk, så har ice den perfekta lösningen för dagens globala och flerspråkiga resenärer.

– Förra året flög Emirates över 45 miljoner personer till 145 olika destinationer runt om i världen och variationen på vår underhållning återspeglar personligheterna hos våra globala kunder. Vi försöker alltid att ha en känsla för vilken typ av underhållning våra kunder föredrar och i en sådan stor mångfald spelar språket en viktig roll för att tillfredsställa önskemålen, säger Patrick Brannelly, Vice President – Customer Experience, Inflight Entertainment & Connectivity, Emirates.

– Som ett internationellt flygbolag med internationella kunder gör språket ombord, oavsett om det talas av vår kosmopolitiska kabinpersonal eller erbjuds i den flerspråkiga underhållningen, Emirates till ett flygbolag man gärna väljer.

ice erbjuder filmer på mer än tio olika europeiska språk med bland annat prisbelönta filmer som Amour, La Vie En Rose och Amelie på franska och Borgman på holländska. Under februari kommer filmer på över tio olika språk från Sydostasien, av dessa är 20 på Hindi, bland annat Bollywood blockbusters Kick och Bobby Jasoos, och filmer på språk som tamil, lalayalam, marathi, urdu, telugu och bengali med flera. När det gäller resten av Asien, så erbjuder ice filmer på mandarin, kantonesiska, japanska, koreanska och tagalog. De resenärer som pratar arabiska kan se fram emot ett brett utbud av filmer och kända tv-program såsom Sejn Al Nesa och Law, musik och även tidningar och tidskrifter från Mellanöstern.

emirates.com kan kunder logga in och därmed se allt som sänds ombord på resa, det finns även möjlighet till att planera ett eget ice film-maraton innan flygresan.

Emirates ligger i framkant när det gäller att införa nya branschstandarder. 2014 införde de som första flygbolag någonsin ljudbeskrivningar i filmer för synskadade resenärer. År 2007 arbetade Emirates tillsammans med Walt Disney Studios Motion Pictures och introducerade Closed Captions, en teknologi som används av hörselskadade, vilket också var premiär för flygbranschen. Nyligen införde Emirates gratis Wi-Fi ombord på flera av sina flygplan, som nu har ökat till 95 maskiner inklusive hela A380 flottan.

2014 tilldelades ice Digital Widescreen priset ”Världens bästa flygplansunderhållning” under SKYTRAX World Airline Awards som hölls för tionde året i rad.

Valmöjligheterna är väldigt stora, kunder kan njuta av över 2 000 olika kanaler av underhållning, nästan 500 filmer från hela världen och hundratals timmar av TV-serier bestående av bland annat Mad Men, Luther och Anger Management. Även tusentals timmar med musik finns med allt från nutida till klassiska låtar.

Emirates nya Airbus A380 och flygplanet Boeing 777 erbjuder systemet ice på större personliga skärmar med HD-upplösning: 27 tum i första klass, 20 tum i business class och 12.1 tum i ekonomiklass.

För mer information och mediekontakter
Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se
Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, e-mail: elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 147 destinationer i 84 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 231 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 57 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 284 nya flygplan, till ett värde av mer än 138 miljarder US dollar.

Citat

Förra året flög Emirates över 45 miljoner personer till 145 olika destinationer runt om i världen och variationen på vår underhållning återspeglar personligheterna hos våra globala kunder. Vi försöker alltid att ha en känsla för vilken typ av underhållning våra kunder föredrar och i en sådan stor mångfald spelar språket en viktig roll för att tillfredsställa önskemålen.