Upplev Dubai till en lägre budget

Metropolen Dubai associeras oftast till lyxiga hotell, fina restauranger och exklusiva designbutiker. Men det finns också en annan, mer prisvärd, sida av Dubai. Här ger flygbolaget Emirates sina bästa budgettips.

Spara in på boendet

• Dubai har nyligen sett en ökning av 3- och 4-stjärniga hotell. Emaar Hospitality Groups Rove Hotels och XVA Art Hotel & Café är några av dessa.

• Som i alla städer är vissa stadsdelar billigare än andra att bo i. Områden som Al Mankhool, Bur Dubai, Deira eller Al Barsha är några områden att kolla in inför en resa till Dubai.

• Åker du med en stor grupp eller med familjen kan det vara en idé att spara in på boendekostnaden genom att hyra via Airbnb. Dubai har en blomstrande fastighetsmarknad och Airbnb ger lägenhetsägare möjlighet att hyra ut dem för en billig avgift per natt.

Ät billigt

• Gör som lokalbefolkningen: åk till den livliga gatan 2nd December Street för att äta. Mat från Mellanöstern blir allt mer populärt hemma i Sverige, här får du chansen att komma lite närmare de traditionella maträtterna med mat från bland annat Indien, Iran och Libanon.
  • Legendariska Ravi ligger på Al Satwa Street och är en av Dubais äldsta restauranger där det serveras pakistansk mat för mindre än 80 SEK.
  • Det libanesiska bageriet Al Reef Bakery är känt för att servera en av de bästa manakeesh i staden. En slags pizza för mindre än 30 SEK.
  • Om du letar efter den bästa fisken i stan är Bu Qtair platsen för dig. Skaldjurshyddorna är öppna för både lunch och middag och serverar endast färsk fångst. Välj mellan fisk eller räkor, sedan steks det i färska kryddor med ris eller bakat bröd vid sidan av.
  • Deira Waterfront Market är ett annat utmärkt ställe att köpa nyfångad fisk, och är dessutom öppet hela dagen. Här finns även restauranger vid vattnet som lagar den till dig för endast 40 SEK.
  • Ett prisvärt och smart sätt att prova kök i världsklass i Dubai är att kolla in restauranger under vardagslunchen. Många har nämligen ett stort urval av affärslunchpaket för alla budgetar. Till exempel börjar Gürkan Sef Steakhouse i City Walk på 265 SEK för ett val av tre rätter. Gevora Kitchen, på världens högsta hotell, för endast 185 SEK. Zuma, i hjärtat av Dubais finanscentrum, erbjuder världsberömda japanska rätter från 350  SEK.

Transport

• Dubai Metro och Dubai Tram är automatiserade järnvägssystem i världsklass som förbinder ikoniska landmärken som Dubai Mall, Dubai Marina, Deira Gold Souk, Dubais finansdistrikt (DIFC), Palm Jumeirah, Dubai Marina, Jumeirah Lakes Torn med mera. Dubai Metro- och Tram-biljetter kostar så lite som 8 SEK och du kan åka RTA-bussen gratis omedelbart efter din tunnelbanetur.
  • Vi svenskar älskar att cykla! Dubais cykelscen fortsätter att utvecklas i takt med stadens cykelinfrastruktur.

Stränder

I Dubai finns det flera olika offentliga stränder. Oavsett om du föredrar att sola, ta ett dopp i havet eller hyra en beachvolleyboll erbjuder flera stränder en mängd aktiviteter som är gratis eller billiga.

Exempel på offentliga ständer är Kite Beach, SALT och nyöppnade La Mer.

Ladda ned de rätta apparna

• Dubai är en av världens ”smartaste” städer, så det är ingen överraskning att det finns en mängd mobilappar avsedda att hjälpa konsumenterna att hitta de bästa erbjudandena. ”LET'S DXB” och ”Isme by Jumeirah” är två sådana exempel. Båda är gratis att ladda ned och har stora rabatter på exempelvis mat eller spabehandlingar.
  • På Dubais flygplats finns det ett magasin som heter ”Time Out DXB”. Här får du rabatt på stadens senaste hotspots samt exklusiva rabattkuponger.
  • Ladda ner Emirates-appen. Med appen kan du hantera resor, synkronisera spellistor som du gjort inför resan till sätet, för att undvika tristess under din flygresa. Du kan även kolla upp menyer och dryckeslistor på ditt flyg upp till en månad innan avgång. I appen kan du även söka och boka flyg, välja sittplats, tjäna och spendera Emirates Skywards, checka in och mycket mer. Ladda ner appen till iPhone, Apple, Watch eller Android-telefon.

Alice Käck, Spotlight PR. Telefon: 073-610 25 54, E-mail: alice.kack@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 159 destinationer i 85 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 269 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 113 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 216 nya flygplan, till ett värde av mer än 100 miljarder US dollar.