Vegoboom på Emirates flygningar i januari

Emirates märkte tydligt av årets ”veganuari” ombord på sina 158 flygrutter. Under januari 2019 ökade efterfrågan på vegansk kost med 40 procent jämfört med en genomsnittlig månad förra året. Totalt serverade flygbolaget över 20 000 växtbaserade måltider ombord under årets första månad.

Veganuari – en global rörelse som uppmuntrar till att äta växtbaserat under årets första månad – märktes tydligt av på Emirates flygningar i år. 40 procent fler efterfrågade vegansk kost och över 20 000 växtbaserade måltider serverades ombord under januari månad. I december 2018 blev Emirates dessutom framröstade till ”Best Airline for Vegan Meals” i en undersökning gjord av internationella medieplattformen VegNews.

Emirates har över 170 veganska recept i sitt kök. Många är regionalt inspirerade, precis som rätterna i ordinarie utbud. Emirates serverar även veganska desserter som key lime-parfait, chiapudding och veganost. 18 000 kilo nötbaserad ost har serverats ombord på Emirates flygningar, sedan lanseringen av veganost i april förra året.

Vegansk kost är den tredje mest efterfrågade specialkosten i Emirates ekonomiklass. Flygbolaget har en rad olika menyer för specialkost, framtagna av kockar och nutritionister. Specialkost finns tillgängligt på alla Emirates flygningar och över alla klasser, med beställning 24 timmar innan avgång. Samtliga menyer ombord ändras varje månad.

Alice Käck, Spotlight PR. Telefon: 073 610 2554, E-mail: alice.kack@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 158 destinationer i 86 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 274 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 109 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 243 nya flygplan, till ett värde av mer än 100 miljarder US dollar.