Data från EUDOR-A studien publicerade

Data från den kliniska multicenterstudien EUDOR-A har nu publicerats. Studien som undersöker hyporeaktivitet hos patienter med depression och associationen till risk för självmord och försök till självmord har nu publicerats i den vetenskapliga tidningen Frontiers in Psychiatry. Publikationen visar att hyporeaktiva har en större risk för självmordsförsök jämfört med normalt reaktiva individer.

Artikeln "A Naturalistic, European Multi-Center Clinical Study of Electrodermal Reactivity and Suicide Risk Among Patients With Depression" har nu publicerats i den vetenskapliga tidskriften Frontiers in Psychiatry.

I studien genomfördes test med EDOR® på 1753 patienter med primär depression under den kliniska bedömningen med en uppföljning ett år efter test. Läkaren och patienten kände till att de deltog i studien, och resultaten kommunicerades till behandlande läkare som uppmuntrades att använda testresultatet i sin riskbedömning. Resultaten i den här publikationen visar att patienter som är hyporeaktiva hade en förhöjd risk för försök till självmord både historiskt vid den kliniska bedömningen och efter uppföljning. Antalet självmord för hela materialet var 8, vilket var ett för litet urval för att tillåta statistisk analys.

Länk till artikel: Frontiers | A Naturalistic, European Multi-Center Clinical Study of Electrodermal Reactivity and Suicide Risk Among Patients With Depression | Psychiatry (frontiersin.org)

Det har varit en lång väntan på att resultat publicerats, både för bolaget och för de många kliniska centra som deltagit i studien. Resultaten är i linje med vad som redovisats i tidigare pressmeddelanden och delårsrapporter och är en viktig pusselbit för kunskapen kring hyporeaktivitet i depression.” Kommenterar Daniel Poté, VD Emotra

Emotra AB (publ) är ett medicintekniskt företag som bedriver forskning, utveckling, kliniska studier och marknadsföring inom neurologisk forskning och mental hälsa. Bolagets metoder/produkter, NeuraMetrix TC och EDOR®, är unika, egenutvecklade och patentskyddade metoder/produkter.

EMOTRA AB, Färögatan 33, 164 51 Kista

Tel: +46 732 – 34 41 93, www.Emotra.se