Emotra AB (publ) avser att söka annan börsplats

Emotra AB (”Emotra” eller ”Bolaget”) meddelade den 18 februari 2022, att Bolaget mottagit information om att Spotlight Stock Market (”Spotlight”) beslutat avbryta Bolagets noteringsprövning. Nu meddelar Emotra om planerna fram till dess att Bolaget noteras på en annan officiell börsplats.

Emotra informerade den 18 februari 2022 om att den pågående noteringsprövningen hos Spotlight avbryts omedelbart. Spotlight motiverar sitt beslut med att Emotra lämnat felaktiga uppgifter under processens gång, utan att på ett tillfredsställande sätt specificera vad som avsetts. Detta tillbakavisas av Bolaget. Agerandet från Spotlight är beklagligt och oförståeligt för både Bolaget och bolagets ombud. Bolagets styrelse och ledning har inte lämnat oriktiga uppgifter och har hela tiden eftersträvat att besvara alla frågor löpande på ett transparent och sanningsenligt sätt.

Eftersom Spotlight fattat beslutet att avnotera Emotra, är det den situation Bolaget måste förhålla sig till. Styrelsen och ledningen i Emotra har en fast övertygelse om att Bolagets produkt, NeuraMetrix TC, har goda möjligheter att på ett genomgripande sätt förbättra sjukvårdens förmåga att tidigt diagnosticera ett antal neurologiska sjukdomar. Produkten befinner sig dessutom i långt framskriden fas och redan nu finns köpare inom läkemedelsindustri och akademisk forskning, varav ett antal amerikanska köpare redan införskaffat produkten.

Styrelsen och ledningen kommer därför att fortsätta arbetet med den internationella lanseringen av NeuraMetrix TC. Parallellt kommer bolaget skyndsamt att initiera processen med att notera Emotra på en annan börsplats och kommer löpande hålla alla aktieägare informerade. Styrelsens ambition är att den perioden ska bli så kortvarig som någonsin möjligt.

Sista dag för handel på Spotlight kommer att vara den 18 mars, 2022.

Emotra AB (publ) är ett medicintekniskt företag som bedriver forskning, utveckling, kliniska studier och marknadsföring inom neurologisk forskning och mental hälsa. Bolagets metoder/produkter, NeuraMetrix TC och EDOR®, är unika, egenutvecklade och patentskyddade metoder/produkter.

EMOTRA AB, Färögatan 33, 164 51 Kista

Tel: +46 732 – 34 41 93, www.Emotra.se