Emotras ansökan om stöd från EU:s Horizon 2020

Emotra har mottagit besked från EU Horizon 2020 att vi inte kommer att erhålla finansiellt stöd om 50 KEUR för en Fas 1-studie, en förstudie som ska visa möjligheterna att bredda indikationsområdena för EDOR, till att omfatta även barn och ungdomar upp till 20 års ålder samt visa på förutsättningarna att utveckla, ”EDOR Interconnect”, en global kommunikationsplattform, som ska underlätta för Emotra att kommunicera med kliniker och att serva dessa i olika delar av världen.

Emotra var nära men nådde inte hela vägen fram. Granskarna ansåg inte att vi tillräckligt väl beskrivit hur vi avsåg att genomföra en marknadsanalys över barn- och ungdomspsykiatrin i Europa samt hur vi avsåg att skapa höga framtida intäktsströmmar. Inte heller beskrivningen av den nuvarande konkurrent- och marknadssituationen samt hur rutinmässig användning av EDOR skulle förbättra den sistnämnda, ansågs tillräckligt väl beskriven.

Däremot ansåg granskarna att Emotras ansökan gav en synnerligen god beskrivning av den egna organisationen, den tillgängliga kompetensen och erfarenheten, nätverkets relevans och den beskrivna strategin för implementering av EDOR inom barn- och ungdomspsykiatrin.

Bolagets absolut viktigaste fokus är att genomföra den pågående kliniska multicenterstudien för vuxna från 18 år och uppåt. Med tanke på att den pågående studien kräver relativt stora arbetsinsatser i form av monitorering och analys av EDOR Testdata, gör styrelsen bedömningen att det är fördelaktigt att föra studien i mål innan bolaget sätter igång med att utvidga indikationsområdet till barn och ungdomar, under 20 år. Med tanke på att självmordsproblematiken uppvisar en stadig ökning i dessa åldersgrupper kommer en barn- och ungdomsstudie på sikt att genomföras.

Med den information som nu framkommit, gör styrelsen bedömningen att det är fullt möjligt, att med en begränsad arbetsinsats, uppdatera ansökan så att bristerna rättas till. Styrelsen har dock ännu inte fattat något beslut beträffande om och när en ny ansökan ska sändas in till EU.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Claes Holmberg, VD, Telefon: 0708-25 45 47, E-post: claes@emotra.se

Emotra AB
är listat på AktieTorget och bolaget har utvecklat en metod – EDOR – med syftet att upptäcka deprimerade patienters självmordsbenägenhet. Sammantaget har fler än 1 000 patienter testats och följts upp. En tillförlitlighet av upp till 97 procent har påvisats med EDOR. Med andra ord kan Emotras metod med 97 procents säkerhet fastställa om en person befinner sig i riskzonen för en signifikant ökad självmordsbenägenhet, varpå beslut kan fattas om att inleda särskilda självmordspreventiva insatser. Med EDOR ska rätt patienter få möjlighet till rätt vård.

Taggar: