European Commission Horizon 2020 - ansökan avslagen

Emotras ansökan om cirka 3 MEUR som syftade till att finansiera dels EUDOR-Y, en klinisk multicenterstudie för ungdomar och dels framtagningen av EDOR® Interconnect och vidareutveckling av hård- och mjukvaran, avslogs av European Commission. Emotra har ännu inte haft möjligheter att analysera motiveringen för avslaget. Det råder dock enighet mellan styrelsen och bolagets internationella samarbetspartner att lämna in en omarbetad ansökan, så snart det är möjligt. Den normala situationen är att man får söka upprepade gånger innan en ansökan till European Commission beviljas. Att ansökan avslogs vid detta första tillfälle har ingen påverkan på bolagets lanseringsplaner.

Emotra har tidigare meddelat att bolaget beviljats 50 KEUR för genomförandet av en förstudie som syftade till att visa möjligheterna att bredda indikationsområdena för EDORTM, till att omfatta även barn och ungdomar upp till 20 års ålder. En klinisk multicenterstudie, EUDOR-Y, exklusivt för barn och ungdomar från 12 år till 20 år, ska enligt planerna genomföras. Att bredda indikationsområdena för EDOR®, till att även omfatta yngre är av långsiktig strategisk betydelse för Emotra. Det skulle innebära en ökning av den framtida marknaden för EDOR® men framförallt till att finna ett hjälpmedel för att upptäcka vilka deprimerade ungdomar i Europa som också är suicidala. Allt fler unga européer tar sina liv med katastrofala följder för de drabbade familjerna och andra närstående.

Förstudien omfattade även en genomgång av förutsättningarna för att vidareutveckla hård- och mjukvaran samt att utveckla ” EDOR® Interconnect”, en global kommunikationsplattform som ska underlätta för Emotra att kommunicera med kliniker och att serva dessa i olika delar av världen.

Efter genomförandet av förstudien lämnade bolaget den 7 oktober 2016 in en ansökan om cirka 3 MEUR, som skulle finansiera dels EUDOR-Y och dels framtagningen av EDOR® Interconnect och vidareutveckling av hård- och mjukvaran.

Emotra har nu mottagit besked om att ansökan inte går igenom den här gången. En ny ansökan kommer att lämnas in så snart det är möjligt.

Ett stort antal internationellt ledande ungdomskliniker, hela 26 centra från många olika länder, har anmält att de önskar medverka i EUDOR-Y. Det är en tydlig signal om hur den psykiatriska professionen ser på betydelsen av att utvärdera EDOR® för test av deprimerade ungdomar. För bolagets del innebär detta, att EUDOR-Y, bör genomföras så snart finansiering har säkerställts.

Marknadsintroduktion av EDOR® kommer att inledas snarast efter det att vuxenstudien, EUDOR-A, som sträcker sig från 18 års ålder och uppåt, har analyserats färdigt, enligt planerna i slutet av mars 2017. Lanseringen förutsätter givetvis att studieresultaten lever upp till bolagets och klinikernas förväntningar.