Kommuniké från extra bolagsstämma i Emotra AB (publ)

Idag, den 1 september 2015, hölls extra bolagsstämma i Emotra AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade om att ändra dels bolagsordningens § 4 varigenom gränserna för aktiekapitalet skall utgöra lägst 960 438,6 kronor och högst 3 841 754,4 kronor, dels bolagsordningens § 5 varigenom gränserna för antalet aktier skall vara lägst 5 191 560 stycken och högst 20 766 240 stycken, dels bolagsordningens § 6 varigenom styrelsen skall bestå av lägst tre och högst sex ledamöter med lägst noll och högst två suppleanter, dels bolagsordningens § 7 varigenom bolaget skall ha en eller två revisorer med lägst noll och högst två revisorssuppleanter samt dels bolagsordningens § 12 avseende deltagande i bolagsstämma till följande: Rätt att delta i stämma har sådana aktieägare som upptagits i aktieboken på sätt som föreskrivs i 7 kap 28 § 3 stycket aktiebolagslagen och som anmält sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman. Avser aktieägare att medföra biträden skall antalet biträden anges i anmälan.

Vidare beslutade stämman att befintlig § 10 i bolagsordningen vilken reglerar röstning utgår.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Antalet aktier som emitteras med stöd av bemyndigandet får motsvara ett belopp om högst 15 MSEK i total emissionslikvid.

Emissionerna ska ske till marknadsmässig teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall, och betalning ska ske kontant.

Om styrelsen beslutar om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara ägarspridning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

E-post:
claes@emotra.se