Kort lägesrapport- Emotra inför mötet i Oviedo

Under de närmaste dagarna, den 8-11 september kommer Emotra delta i 16th European Symposium on Suicide and Suicidal Behavior, ESSSB, Oviedo, Spanien. EDOR® kommer att presenteras i olika sammanhang under själva kongressen och ett särskilt workshop om metoden kommer att hållas. Utöver det arrangerar Emotra och professor Marco Sarchiapone, bolagets vetenskapliga rådgivare, två egna möten med ledande kliniker från Europa, USA och Asien.

Utöver ett antal presentationer och workshops om EDOR® under själva kongressen kommer Emotra med hjälp av Marco Sarchiapone att arrangera två egna möten under ESSSB- kongressen. Den 9 september hålls ett möte som kommer att fokusera på självmord bland ungdomar. Planerna är att European Psychiatric Association- Suicide Section, EPASS och Emotra under nästa år ska starta upp en studie, EUDOR-Y, som syftar till att dokumentera test med EDOR® av ungdomar från 12 upp till 20 års ålder. Självmord bland ungdomar är ett stort problem inom EU, som dessutom uppvisar en stadig ökning. Inom professionen är man överens om att man måste gör allt för motverka den utvecklingen. Antalet kliniker som anmält intresse av att medverka i studien har hela tiden vuxit. Nu kommer 26 kliniker till planeringsmötet i Oviedo.

-         Det är verkligen glädjande att intresset av att medverka i studier om EDOR® är så stort. Det speglar framförallt hur stora problem det innebär för psykiatrin att hitta riskpatienterna för självmord. Men det indikerar också att de kliniker som medverkar i EUDOR-A, den pågående vuxenstudien, har en positiv uppfattning och uttrycker förtroende för metoden berättar Emotras VD, Claes Holmberg.

Emotra kommer att söka medel från European Commission, EC, Horizon 2020 för att finansiera ungdomsstudien. Besked om ekonomiskt stöd förväntas komma under januari månad 2017. Om finansiellt stöd erbjuds skulle studien kunna starta redan under våren 2017. Om ansökan avslås kommer den att omarbetas och lämnas in till EC vid ett senare tillfälle under 2017.

Den 10 september, ”världsdagen för suicidprevention”, hålls ett viktigt möte med klinikerna som medverkar i EUDOR-A. Under mötet ska baselinematerialet från studien presenteras och diskuteras. Mötet kommer även att avhandla hur studien ska avslutas i mars 2017. Det är av stor vikt att all rapportering inkommer till Rom i tid, eftersom studieresultaten enligt planerna ska presenteras i samband med den viktiga EPA Psychiatry Congress 2017, 1-4 april, i Florens, Italien.

Utöver dessa båda möten står Emotra värd för en middag med samtliga kliniker i EUDOR-A och de tänkta klinikerna i EUDOR-Y. Ytterligare ett möte, i Publication Committee, PC, kommer att genomföras i samband med kongressen I Oviedo. Mötet med PC ska avhandla publicering av en vetenskaplig artikel angående baselinematerialet och framtida publikationer och offentliggörande av resultaten från uppföljningen. Emotra kommer efter Oviedo-mötet att rapportera om hur de olika aktiviteterna avlöpt.

-         För varje nytt internationellt möte ökar uppmärksamheten och intresset för vår metod. Det är en väldigt viktig indikator om att vi kan få ett starkt stöd från professionen när vi lanserar vår produkt, kommenterar metodens upphovsman och Emotras forskningschef, Lars-Håkan Thorell. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att det framtida stödet ytterst beror på hur det går i EUDOR-A. Studieresultaten måste visa att EDOR® är tillförlitlig och för en stor majoritet av patienterna klarar att identifiera riskpatienterna för självmord. Vi är beredda på att studien även kommer att peka ut mindre patientgrupper som har en så pass komplex diagnostisk situation eller medicinsk behandling, att test med EDOR® ännu inte fungerar för dessa, kommenterar forskningschefen vidare.

Senare under hösten kommer Upphovsmannen bakom EDOR®, Lars-Håkan Thorell, att presentera sina forskningsresultat, som en av de inbjudna huvudtalarna i samband med ett stort och viktigt internationellt möte om bipolära sjukdomar, i Chicago.

Emotras VD, Claes Holmberg, presenterar Emotra i samband med MTI i London, 20-21 september. Han kommer även att presentera bolaget i samband med Aktiespararnas möte i Falköping, den 17 oktober och under Stora Aktiedagen i Göteborg den 14 november.