Uppdatering av forskning på återfall i depression

Arbetet med planering och rekrytering av kliniker för en studie med syftet att dokumentera associationen mellan hyporeaktivitet och återfall i depression pågår. I det här nyhetsbrevet låter vi Professor Toomas Timpka beskriva lite mer om det pågående arbetet och utmaningen med återfall i depression.

”Depression är en av de stora folksjukdomarna globalt som orsakar stort lidande och ger upphov till utmaningar för individen som i många fall resulterar i långa sjukskrivningar. Det är ett sjukdomsförlopp med stor risk för återfall, där den största risken för återkommande depression finns hos personer med tidig debut av sjukdomen, där risken för återfall är 60–70 procent.

Återfall är alltså en av de stora utmaningarna inom depressionsvården och är en daglig frågeställning att hantera för behandlande läkare. Mycket av bedömningen av risker för återfall är baserat på ålder, kön, depressionsdjup och patientens historik. Hyporeaktivitet har tidigare visat sig vara oberoende av dessa faktorer, vilket betyder att det är adderad biologisk information som fungerar som ett komplement.

Med en mer komplett information om patienten kan återfallsförebyggande behandling väljas vid rätt tillfällen, samtidigt som vårdpersonal kan vara mer uppmärksam och arbeta aktivt med patienter att själva identifiera tidiga tecken på ett återinsjuknande.

Eftersom depression och återfall är så vanligt förekommande och dess effekter på folkhälsan är stor, är EDOR en relevant teknologi. De nya resultaten är intressanta, och dessutom från en innovation med ursprung i Linköping vilket gör det extra roligt. En del av arbetet är redan påbörjat i och med att vi hjälpt till i processen att skriva artikeln för de första fynden där hyporeaktivitet är associerat med en ökad risk för återfall i depression. Nu följer ett arbete med att organisera och planera en klinisk studie designad för att verifiera dessa första data.” Säger Toomas Timpka, Professor vid Linköpings Universitet.