Empower rekryterar arbetslösa unga till ny teleteknikerutbildning

Report this content

Empower, en av de ledande aktörerna när det gäller byggnations-, installations- och underhållstjänster inom telekom- och elmarknaden i Sverige har rekryterat ett 15-tal ungdomar till sin verksamhet. I ett samarbeta med andra aktörer i branschen, arbetsförmedlingen och SEKO rekryterar de arbetslösa ungdomar som gått gymnasiets elprogram för att själva vidareutbilda dem till teletekniker. Nu har den första kullen genomgått utbildningen och en av dem är Malmökillen Pavel Drepalov.

Telekombranschen i Sverige står under ständig förändring och utveckling. Behovet av kvalificerad arbetskraft ökar samtidigt som många av marknadens aktörer står inför en generationsväxling. Företag som Empower har många medarbetare som kommer att gå i pension inom de närmaste 5 åren och för att säkerställa företagets kompetensförsörjning har Empower därför tillsammans med några av branschens ledande aktörer inom service och underhåll, Eltel, NTS, och Relacom samt Skanova, SEKO och Arbetsförmedlingen, tagit fram ett gemensamt utbildnings- och praktikprogram.

– Utbildningen sker i tre block där vi blandar praktik med teoretisk utbildning rörande kopparskarvning, fiberteknik, felsökning med mera, berättar Nils-Owe Antonsson, distriktschef med ansvar för verksamheten i Halland, Skåne och Blekinge. Blandning av teori och praktik gör att de ganska snabbt kommer in i jobbet. Generellt har projektet känts väldigt bra. När jag själv började på 80-talet fick jag vidareutbildning på Televerket. När det nu inte längre finns behövs denna typ av satsningar. Men det är viktigt att det fortsätter för det är brist på teletekniker och vi behöver nytt blod.

En av de unga elektriker som gått igenom utbildningen är 20-årige Pavel Drepalov från Malmö. Pavel gick ut el-programmet på gymnasiet 2011och var på jakt efter arbete. Under hösten 2011 blev han kallad till ett möte med ett 30-tal andra unga killar och tjejer. På mötet fanns representanter från bland annat Eltel och Empower. Efter intervjuer med de olika företagen valde Pavel att arbeta för Empower. Under 2012 har han nu genomgått utbildning och sedan hösten arbetar han som Teletekniker vid Empowers kontor i Svedala.

– Utbildningen har varit väldigt bra. På det här sättet kunde jag hitta ett arbete ganska snabbt efter gymnasiet, säger Pavel Drepalov. Dessutom fick vi en ganska lång praktik av Empower innan utbildningen gick igång. Det innebar att vi hade lite koll när vi väl började med teorin. I början fick jag gå dubbelt med mer erfarna killar men nu åker jag regelbundet ut på egna uppdrag. Det känns väldigt bra att jag får det förtroendet. Dessutom har jag och den andra killen som rekryterades av Empower i Malmö fått tillgång till en bil som vi använder i tjänsten. Jag tycker att det här är kul, jag är säkert teletekniker fortfarande om 10 år.

För ytterligare information v v kontakta:

Nils-Owe Antonsson, Distriktschef
Empower Malmö, Laholm, Svedala
Tel: 010-475 69 66 / 070-314 40 77
E-post: nils-owe.antonsson@empower.eu

Pavel Drepalov, Teletekniker
Empower i Svedala
E-post: pavel.drepalov@empower.eu

Johan Nybom
Inmema PR
E-post: johan.nybom@inmema.com

Om Empower
Empower är ett multinationellt företag som erbjuder byggnations-, installations- och underhållstjänster till företag och organisationer inom telekom-, el och industrisektorn. Företaget omsätter 405 miljoner Euro och har 3300 medarbetare i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Litauen. I Sverige har Empower cirka 700 anställda och omsätter 1 miljard SEK. www.empower.eu

Citat

Utbildningen har varit väldigt bra. På det här sättet kunde jag hitta ett arbete ganska snabbt efter gymnasiet.
Pavel Drepalov, Teletekniker, Empower Svedala