Svensk etablering och nyförvärv för Empower

Report this content

Finska Empower köper nu samtliga aktier i Scancon Group – tre bolag inom industriella underhållstjänster med totalt 250 anställda. Förvärvet blir Empowers fjärde i Sverige, och samtidigt etableras ett svenskt huvudkontor i Stockholm. – Vi gläds åt expansionen och ser en fortsatt stark utvecklingskurva, säger Mårten Hellgren, vice VD, Empower Sverige.

I juni 2008 genomförde Empower sitt första svenska förvärv. Mindre än ett år senare kommer nu det fjärde. Den multinationella servicekoncernen, med huvudkontor i Finland, levererar bygg-, underhålls- och experttjänster inom energi-, industri-, data- och telekomsektorerna. Verksamhet finns också i Estland, Lettland och Litauen. Kontraktet med Scancon Group undertecknades i början av juni och omfattar de norrländska bolagen Scancon Industrimontage, Nyhammars Bruk och Norrbottens Industrirör. – Vi vill stärka Scancons ställning i Sverige, Finland och Norge, vilket är målsättningen med fusionen. Förändringen får flera positiva effekter och innebär bland annat att vi vidgar vår kompetens som leverantör till skogsindustrin, säger Bengt Öhrblad och Gunnar Spolander, huvudägare och styrelsemedlemmar i Scancon Group. För Empowers del innebär förvärvet en tydlig expansion inom industritjänster i och med det nya kundsegmentet metall- och gruvindustri. Och förhoppningarna på den svenska marknaden är nu stora. – Vi siktar på att bli en betydande nationell leverantör inom våra tre huvudområden och att skapa synergieffekter i relationerna med våra svenska kunder. Störst är vi inom telekom och industri, och målet blir att få tillfälle att leverera även andra tjänster till dessa företag, säger Mårten Hellgren. Empowers Stockholmskontor är för närvarande under uppbyggnad. Rekryteringsprocessen pågår för fullt och cirka tio personer kommer att anställas under hösten. Bland företagets mer kända svenska kunder finns idag Svenska Kraftnät, Göteborg Energi, Telia och Tele 2 för vilka man sköter bland annat drifts-, underhålls- och anläggningsarbete.

Taggar: