• Emrahus/

Emrahus och Fideli Omsorg inleder nytt samarbete med moderna gruppbostäder i Göteborg

Report this content

Elin Videfors, projektutvecklare på Emrahus. Mårten Johansson, Ekonomichef på Fideli Omsorg. David Eller, VD på Fideli Omsorg. Mina Frank, projektassistent på Emrahus AB. Anders Linde, arkitekt. Foto: Emrahus.

Emrahus, som konceptutvecklar LSS-bostäder, och Fideli Omsorg har inlett ett samarbete. De två första projekten de gör ihop blir båda inom Göteborgs stad.

Två LSS-boenden väntar just nu på bygglov. Det ena är ett boende på ett plan och det andra på två plan, båda i Angered. Totalt blir det 12 personer med funktionsnedsättningar som kan flytta in på de två boendena.

- Det är fantastiskt att ha våra två första projekt med Fideli Omsorg som vi känt länge och trivs bra ihop med. Att det dessutom blir i Göteborg, som har en extremt lång kö, känns såklart extra bra. Nu kan vi bidra till att minska ner den kön, säger Robin Berkhuizen, VD på Emrahus.

Även David Eller, VD på Fideli Omsorg, ser också fram emot att få starta de två verksamheterna i Göteborg.

- I Emrahus har vi funnit en samarbetspart som fullt ut delar vision och värderingar för dem vi är till för. Det känns otroligt spännande, gott och viktigt att vi nu har spikat våra två första gemensamma projekt, och att det just blir i Göteborg med vilka vi har en fin dialog och flera goda samarbeten, säger David Eller.

Unikt för de här två husen är att de kommer utrustas med Human Centric Lighting. Det är belysning som producerar ljus som liknar det naturliga ljuset. Den kan därför hjälpa till att skapa en bättre dygnsrytm, sömn och allmänt välbefinnande. Det är första gången den tekniken implementeras på ett LSS-boende i Sverige.

- Det ligger väldigt mycket research, forskning och studier bakom Human Centric Lighting och vi är säkra på att detta kommer kunna göra en stor skillnad för både de boende och personalen, säger Robin.

David Eller håller med och hoppas på fler samarbeten. Han tror att Emrahus bostäder ihop med Fidelis omsorg kan bli en riktigt bra kombination.

- Att bygga rätt boende med rätt innehåll på rätt plats i rätt tid har vi genom samarbetet med Emrahus skapat alla förutsättningar för, avslutar David Eller.

Ämnen: Nya LSS

KOMMUNIKATÖR
Mikaela Bjarve
mikaela@emrahus.se

Robin Berkhuizen
robin@emrahus.se

Om Emrahus

Emrahus bygger kloka och schyssta LSS-hem framtagna med hjälp av några av landets främsta experter. Vi har tänkt till både en och fem gånger extra för att kunna bygga framtidens bostäder. Våra LSS-hem har inte bara tagit hänsyn till fysisk tillgänglighet utan har även ett stort fokus på ljud, ljus och lösningar som gör varje hem kognitivt tillgängligt vilket minskar stress och konflikter.

Emrahus resa började redan 2007 som en husleverantör med fokus på energieffektiva och väldesignade villor. All kunskap om hur man skapar ett hem har vi sedan tagit med oss in i arbetet med LSS-hemmen. 2014 blev vårt första LSS-hem certifierat enligt den internationella standarden, vilket gör det till Sveriges första passivhuscertifierade LSS-boende.

Emrahus ambition är inte att bli störst – vi brinner för att vara bäst på LSS-hem. Vi ska alltid jobba nära boende, personal och kloka experter för att hela tiden ligga i framkant när det gäller att utveckla genomtänkta och energisnåla LSS-hem med den boende i fokus.

Taggar: