• Emric/

Ny lånebarometer visar: En av sex svenskar överväger att ta lån under sommaren

Report this content

Under sommaren överväger en av sex svenskar att låna pengar. Högst upp på listan över vad lånen skulle användas till är renovering, semesterresa eller ny bil eller motorcykel. Svenskarnas lånevilja har ökat från 12 procent till 17 procent jämfört med förra året. Det visar Emrics lånebarometer* 2016 som  genomförts för andra året i rad.

Sommar och semester innebär för många högre utgifter än vanligt. Emric, experter på lån och leasing har tagit fram en lånebarometer för att undersöka svenskars inställning till lån. Siffrorna visar bland annat att unga och storstadsbor är de som är mest benägna att låna pengar under sommaren.

• Samhället har gått mot att det blivit mer accepterat och också lättare att ta lån jämfört med hur det varit tidigare. Med sommaren kommer en tid med högre utgifter och mångas lösning för täcka upp sommarens extra kostnader blir att låna istället för att spara, säger Jonas Brännvall, Affärsområdeschef på Emric

Lånebarometern visar att det skiljer sig rejält mellan åldersgrupperna, hela 25 procent av alla unga vuxna i Sverige (18-29 år) funderar på att ta ett lån under sommaren, jämfört med de som är 55 och äldre där endast åtta procent uppger samma sak. Undersökningen visar också att fler män än kvinnor är villiga att ta lån ett lån, 19 procent av männen överväger lånande medan bara 15 procent av kvinnorna gör det.

• Yngre generationer har inte lika höga löner som de äldre och har ofta inte heller sparat ihop till någon buffert. Därför väljer nog fler yngre att låna pengar till sådant som renoveringar eller semesterresor. Ränteläget påverkar förmodligen också att lånebeteendet har stärkts. Oron kring bland annat brexit gör att riksbanken nu tvingas hålla kvar det låga ränteläget ett tag till framöver, säger Jonas Brännvall.

De som är minst lånebenägna bor i Norrland och mellersta Sverige. Där uppger endast 15 procent att de överväger ett lån jämfört med Stockholm där närmare en av fem gör det. I Småland och Skåne uppger

17 procent att de är potentiella låntagare under sommaren.

Om man jämför storstad och landsort är skillnaden stor: 20 procent av storstadsborna jämfört med 13 procent av landsortsborna planerar att ta lån.

Tips från Emric om du ska låna pengar i sommar

• Var noggrann med att betala i tid om du tar ett lån för att undvika extra avgifter och kostnader
  • Välj autogiro/e-faktura för enklare betalning och lägre kostnader
  • Jämför räntor och avgifter, viktigt att jämför den effektiva räntan mellan långivarna
  • Undvik att ha flera små lån
  • Var medveten om att ålder och yrke påverkar dina möjligheter för att få ta lån
  • Gör en budget så du är säker på att du klarar av att betala
  • Att ha ett regelbundet sparande är viktigt och kan ge dig bättre lånevillkor

*1000 personer har svarat på frågan “Vad överväger du att låna till under sommaren?”. Undersökningen genomfördes av Yougov  på uppdrag av Emric.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Brännvall, Affärsområdeschef på Emric

Telefonnummer: 073-504 77 48

E-post: jonas.brannvall@emric.se

Om Emric

Emric är experter på lån och leasing och erbjuder produkter och tjänster som gör det möjligt för banker och finansbolag att utveckla sin kredit- eller leasinghantering genom hela värdekedjan. Emric hjälper till att effektivisera försäljningen, minimera den operationella och finansiella risken samt optimera administrationen av lån och industrispecifika leasingprodukter. Genom Emrics djupa kunskap om kreditmarknadens köp-, sälj- och kundvårdsprocesser skapar Emric mervärde tillsammans med sina kunder. Emric har 200 medarbetare inom de två affärsområdena Products och Services. Utöver huvudkontoret i Stockholm har Emric kontor i Kalix och Belgrad. Besök gärna www.emric.com för mer information

Taggar: