Läsförståelsedagen i Almedalen Sjunkande läsförståelse: Politikerna lovade vända utvecklingen – hur gick det?

Report this content

För drygt två år sedan kom Pisaundersökningen som chockade Sverige. Den visade att var femte elev som går ut grundskolan i dag saknar fullgoda kunskaper i läsförståelse. Politiker från alla partier lovade att agera. Hur gick det? Vi ställer politikerna, med utbildningsminister Gustav Fridolin i spetsen, mot väggen.

Deltagare: Gustav Fridolin, utbildningsminister, Miljöpartiet, Annika Eclund, skolpolitisk talesperson, Kristdemokraterna, Ulrika Carlsson, skolpolitisk talesperson, Centerpartiet, Christina Örnebjär, riksdagsledamot, Folkpartiet, Camille Waltersson-Grönvall, skolpolitisk talesperson, Moderaterna, Lena Hallengren, skolpolitisk talesperson, Socialdemokraterna, Freddy Grip, lärare, Vänsterpartiet. Moderator: Mats Carlbom, journalist.

Tid: tisdag 30 juni, kl 14:00

ÖVRIGA PROGRAMPUNKTER:

Författarsamtal om läsningens betydelse

Varför läsförståelse och läsning inte bara är viktigt utan också berikar individens liv. Några författare samtalar om vad läsandet betytt och betyder för dem.

Deltagare: Martin Schibbye, journalist och författare, Karolina Ramqvist, författare, Martin Widmark, författare och lärare. Moderator: Mats Carlbom, journalist.

Vi bjuder på frukost.

Tid: tisdag 30 juni, kl 08:30

Plats: Almedalsbiblioteket, foajén

God läsförståelse – en förutsättning för framtiden

En god läsförståelse är grunden för att klara studier på universitet och högskola. Universitetslärare har slagit larm om att allt fler studenter har problem att förstå vad de läser. Vad betyder det för svenska studenter i internationell konkurrens? Vad bör man göra åt problemet?

Deltagare: Magnus Oskarsson, nationell projektledare PISA, Mittuniversitetet, Yukiko Duke, litteraturkritiker och journalist, Erik Blom, elev, Skolkommissionen. Moderator: Mats Carlbom, journalist.

Tid: tisdag 30 juni, kl 10:00

Plats: Almedalsbiblioteket

Tecknade serier – en väg till läsning?

Många lärare använder bilden som ett verktyg i läsundervisningen. Kan seriemagasinen användas för att öka läsförståelsen? Eller är serierna det goda läsandets motsats?

Deltagare: Martin Widmark, författare och lärare, En läsande klass, Melinda Galaczy, lärare, Södervångskolan, Josefin Svenske, serietecknare och kulturproducent, Kolik förlag, Lennart Schultz, kommunikationsansvarig, Pressbyrån. Moderator: Mats Carlbom, journalist.

Tid: tisdag 30 juni, kl 11:00

Plats: Almedalsbiblioteket

Skola och bibliotek i samarbete ger elever läsglädje

Hur kan man förmå elever att utveckla sitt läsande samt få dem att verkligen tycka om att läsa? Gråboskolan i Visby presenterar sitt koncept med Läsmedaljer, vilket lett till utvecklad läsning hos eleverna.

Deltagare: Carina Norderäng, skolbibliotekarie, Gråboskolan, Eva Gutenwik, rektor, Gråboskolan, Martin Widmark, författare och lärare.

Tid: tisdag 30 juni, kl 15:10

Plats: Almedalsbiblioteket

Kontaktpersoner En läsande klass:

Susanne Hamne, kommunikatör

susanne.hamne@visuellpr.se, 070-620 11 94

Ulrika Wendeus, projektledare

ulrika@enlasandeklass.se, 070-441 40 65

En läsande klass startades på initiativ av Martin Widmark, barnboksförfattare och mellanstadielärare, och syftar till att lyfta fram det stora samhällsproblem som bristande läsförståelse innebär. Projektet ger ut en studiehandledning (boken En läsande klass – träna läsförståelse) i hur man som lärare kan jobba med – av forskningen förespråkade – läsförståelsestrategier. Studiehandledningen är knuten till texter som upplåtits till projektet utan kostnad av ett stort antal författare och illustratörer. Ett antal viktiga aktörer stödjer och driver projektet, bland andra: Läsrörelsen, Liber, Junibacken, Bonnier Carlsen, Rabén & Sjögren samt Natur & Kultur. En läsande klass har erhållit medel från Svenska PostkodLotteriet och drivs i form av en insamlingsstiftelse.