Daybreak Games förvärvar rättigheterna att utveckla och förlägga spelet Magic: The Gathering Online

Daybreak Games, ett helägt dotterbolag till Enad Global 7 AB (publ) (“EG7”), meddelade idag att de har ingått ett långsiktigt licensavtal (”Transaktionen”) med Wizards of the Coast (“Wizards”), ett dotterbolag till Hasbro Inc., för att ta över utvecklingen, driften och förläggningen av Magic: The Gathering Online ("MTGO"), onlineversionen av det sagolika brädspelet Magic: The Gathering ("Magic").

Magic släpptes ursprungligen som ett samlarkortspel 1993 och har sedan dess blivit det ledande kortspelet globalt med över 50 miljoner spelare världen över. 2002 släppte Wizards of the Coast MTGO, som förde den älskade brädspelsupplevelsen digitalt och utökade Magics räckvidd till miljontals spelare över hela världen.

"Daybreak Games partnerskap med Wizards of the Coast har varit djupt rotat i flera år genom vårt fortsatta och framgångsrika samarbete om Dungeons & Dragons Online", säger Ji Ham, tillförordnad VD för EG7. "Vi är glada över att förlänga detta partnerskap och addera Magic: The Gathering Online till Daybreaks växande portfölj av ikoniska online multiplayer-spel. Vi ser fram emot att inte bara fortsätta driva livetjänsten, utan också ytterligare investera i och förbättra MTGO-upplevelsen som den mest autentiska representationen av Magic online i många år framöver.”

MTGO-transaktionen är ett exempel på den typ av transaktioner som EG7 eftersträvar som en del av sin uppdaterade strategi för både mer fokuserad M&A och hållbar långsiktig organisk tillväxt. Den adderar ytterligare ett känt IP med en lång historia av framgång och en passionerad global fanbas till EG7:s växande portfölj av livespel. Daybreak kommer att nyttja sin beprövade meritlista och expertis inom liveservice och förläggning för att stödja MTGO:s utvecklingsteam och underlätta att förbättra och utveckla produkten.

I likhet med Daybreaks strategi för The Lord of the Rings Online och DC Universe Online, planerar man att investera ytterligare i MTGO för att förbättra den övergripande användarupplevelsen och tillgängligheten, vilket inkluderar bredare lokalisering och distribution på ytterligare marknader över flera plattformar, inklusive Steam.

"Detta är en unik transaktion endast möjlig genom Daybreaks långvariga partnerskap med Wizards of the Coast och dess expertis inom PC/konsol GaaS-utveckling och förläggning. Vi är mycket glada över den här möjligheten och ser fram emot att tillföra välkomna förbättringar och tillväxt till MTGO och att fortsätta tjäna dess passionerade spelarbas framöver”, tillägger Ji Ham.

Transaktionen förväntas på ett meningsfullt sätt öka EG7:s intäkter för 2022. På grund av den konfidentiella karaktären av avtalsvillkoren med Wizards avslöjas inte de finansiella villkoren för transaktionen för tillfäller. Ytterligare information kommer att delas i samband med kvartalsrapporter för EG7 efter avslutad transaktion.

EG7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget har 440+ spelutvecklare och utvecklar sina egna originella IP:n, samt är konsulter till andra företag världen över genom sina spelutvecklingsdivisioner Daybreak Games, Piranha Games, Toadman Studios, Big Blue Bubble och Antimatter Games. Dessutom har koncernens marknadsavdelning Petrol bidragit till att släppa 1 500+ titlar, varav många världsberömda varumärken såsom Call of Duty, Destiny, Dark Souls och Rage. Koncernens förläggar- och distributionsavdelningar Innova och Sold Out besitter expertis inom både fysisk och digital förläggning. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm med cirka 880 anställda i 16 kontor världen över.

Denna information är sådan information som Enad Global 7 AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 23 december 2021 kl.08:00 CET.