Delårsrapport för perioden 1 juli 2020 till 30 september 2020

Juli – september 2020 i sammandrag

• Totala intäkter uppgick till 120,5 Mkr. Nettoomsättning uppgick till 80,5 Mkr vilket motsvarar en tillväxt om 21% i förhållande till samma period förra året.
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 22,6 Mkr.
  • Kassa och bank uppgick till 540,8 Mkr.
  • Nettoskuldsättningen var -320,2 Mkr.
  • Eget kapital uppgick till 705,7 Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,202 kr.

Juli – september 2020 i korthet pro-forma*

• Totala intäkter uppgick till 145,2 Mkr.
  • EBITDA uppgick till 32,1 Mkr.

Rullande 12 månader i korthet pro-forma*

• Totala intäkter uppgick till 678,6 Mkr.
  • EBITDA uppgick till 95,8 Mkr.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2020

• Sold Out signerar förläggaravtal för två ännu oannonserade titlar.
  • Radical Rabbit Stew lanseras.
  • Sold Out signerar avtal gällande fysisk förläggning av titeln Planet Coaster: Console Edition som utvecklas av Frontier.
  • No Straight Roads lanseras.
  • Descenders lanseras.
  • Den kanadensiska spelutvecklaren Big Blue Bubble förvärvas. Bolaget hade en omsättning om cirka 80 Mkr och en EBITDA om 24 Mkr de rullande tolv månaderna upp till Q2-2020. Den initiala betalningen uppgår till cirka 106 Mkr, en initial EBITDA-multipel om 4,6x.
  • EG7 tillförs cirka 5 Mkr genom inlösen av teckningsoption TO1.
  • EG7 genomför framgångsrikt en riktad nyemission av 8 747 131 aktier och tillförs därigenom cirka 429 miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalet 2020

• Extra bolagsstämma hålls där det beslutas att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler.
  • EG7 fullföljer förvärvet av Big Blue Bubble.

Kommentar från Robin Flodin, VD för EG7:

”Under det tredje kvartalet 2020 har vi tagit många stora och viktiga steg mot att skapa det ekosystem inom spelindustrin som vi föreställde oss när vi noterades för 3 år sedan. Vi har nyligen rest 429 Mkr, förvärvat den framgångsrika kanadensiska spelutvecklaren Big Blue Bubble samtidigt som vi har lanserat fyra speltitlar och åstadkommit en nettoomsättningstillväxt om 21 % jämfört med samma kvartal förra året. Vi har en mycket spännande tid framför oss med flertalet spelsläpp såväl som en ytterligare accelererad M&A-strategi.”

Tel: +46 70 477 06 34EG7

EG7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, publicerar och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Spelutvecklingsavdelningarna Toadman Studios, Big Blue Bubble och Antimatter Games sysselsätter drygt 170 spelutvecklare som utvecklar egna spel där EG7 äger rättigheterna samt åtar sig även utvecklingsuppdrag för andra utgivare runt om i världen. Koncernens marknadsföringsbyrå Petrol Advertising Inc har hitintills bidragit till utgivningen av minst 1 500 titlar, av vilka många är världsberömda varumärken som Call of Duty, Destiny, Dark Souls och Rage. Koncernens publicerings- och distributionsföretag Sold Out Sales & Marketing Ltd erbjuder genom sina experter både fysisk och digital publicering och har bland annat arbetat med Team 17, Rebellion och Frontier Developments. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm med ca 270 anställda på 10 kontor världen över. Koncernens affärsmodell ger förutsättningar för nära samarbeten såväl som stabila kassaflöden. Bolagets strategi är att fortsätta växa genom att utveckla spel på sina befintliga kontor, samt att fortsätta arbeta sig uppåt i värdekedjan genom att utveckla spel med egna medel och förlägga spel på egen hand.

Denna information är sådan information som Enad Global 7 AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 25 november 2020 06:00 CET.

*: Finansiella siffror om förvärvet av Big Blue Bubble ingick i koncernen under perioden