EG7:s ledning och styrelseledamöter köper ytterligare aktier

Den 25 maj 2022 köpte EG7:s ledning och vissa styrelseledamöter 2 446 592 aktier, motsvarande 2,8 % av alla utestående aktier av Robin Flodin, tidigare VD för EG7. Priset var 16,25 kronor per aktie och ett totalt belopp på knappt 40 Mkr. Efter denna transaktion kommer Robin Flodin inte längre att vara aktieägare i bolaget. Köpet leddes av Jason Epstein, styrelseledamot och den föreslagna nya styrelseordföranden som förvärvade 1,1 miljoner aktier; Ji Ham, tillförordnad VD, förvärvade 900 000 aktier, vilket var en dubbling av Jis nuvarande aktieägande; och Alexander Albedj, nuvarande styrelseordförande, förvärvade 250 000 aktier. Ytterligare deltagare i gruppen var vice VD och CFO, IR-ansvarig och oberoende styrelseledamöter.

"Denna betydande investering av ledningsgruppen och våra styrelsemedlemmar återspeglar vår fasta övertygelse om EG7:s verksamhet. Vi har framgångsrikt genomfört tre kvartal i rad med att uppfylla eller slå förväntningarna sedan omorganisationen i tredje kvartalet 2021. Dessutom har vi visat vår vilja och disciplin att göra tuffa och väl avvägda val för att aktivt hantera och förbättra bolagets riskprofil. Med denna investering har ledningen och styrelsen ökat sina incitament och kommer att förstärka våra ansträngningar för att avsevärt öka värdet för alla aktieägare i företaget”, säger Ji Ham, tillförordnad VD för EG7.

EG7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget har 470+ spelutvecklare och utvecklar sina egna originella IP:n, samt är konsulter till andra företag världen över genom sina spelutvecklingsdivisioner Daybreak Games, Piranha Games, Toadman Studios, Big Blue Bubble och Antimatter Games. Dessutom har koncernens marknadsavdelning Petrol bidragit till att släppa 1 500+ titlar, varav många världsberömda varumärken såsom Call of Duty, Destiny och Elden Ring. Koncernens förläggar- och distributionsavdelningar Innova och Fireshine Games besitter expertis inom både fysisk och digital förläggning. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm med cirka 880 anställda i 16 kontor världen över.