EG7 uppdaterar det strategiska fokuset på ledningsnivå för att främja tillväxt

Styrelsen för Enad Global 7 AB (publ) (“EG7” eller ”Bolaget”) vill informera sina aktieägare och andra intressenter om att den har beslutat att uppdatera sitt strategiska fokus på ledningsnivån för EG7.

Förändringen innebär ett mer decentraliserat tillvägagångssätt gentemot dotterbolagen implementeras, till skillnad från ett mer integrerat tillvägagångssätt som den tidigare ledningen tillämpade under de senaste sex månaderna.

Ledningsnivån för EG7 har istället fått i uppdrag att fokusera mer på att främja tillväxt i dotterbolagen, finansiell rapportering och förvärv. Tillvägagångssättet innebär också att man skapar strukturer för de olika dotterbolagen att samarbeta för att dra fördel av styrkorna av att vara en del av en koncern, om än på ett decentraliserat sätt.

Rationalen för förändringen är att stödja fler entreprenörsinitiativ, högre vinstmarginaler och högre tillväxt både genom förvärv och genom att understödja investeringar i de enskilda dotterbolagen. Historiskt sett har detta varit en framgångsrik strategi för EG7 och att anta denna strategi mer aggressivt är vad styrelsen anser kommer att maximera aktieägarvärdets potential.

Strategins konsekvenser på kort sikt kan sammanfattas av följande tre punkter:

1. Ändringar i nuvarande ledning: Flera förändringar har genomförts på ledningsnivå i EG7, inklusive förändringar på VD-nivå. För att vara mer specifik, från förra veckan och fram till idag, och exklusive ekonomiteamet, har skiftandet av 10 anställda på EG7-gruppnivå slutförts.
  2. Ökat fokus på förvärv: För att påskynda tillväxt har EG7:s nya ledning fått mandat att öka resurserna för förvärvsarbete.
  3. Ökat fokus på tillväxt genom fokus på spelinvesteringar: EG7 har ambitionen att växa sin verksamhet genom att öka tillgängliga medel till dotterbolagen för att göra ytterligare investeringar i spelpipelinen.

Förändringarna i ledningen kommer att innebära kortsiktiga kostnader om cirka 5 Mkr som kommer att belasta det tredje kvartalet 2021 men som kommer innebära en kostnadsbesparing för bolaget om cirka 10 Mkr på årsbasis.

Alexander Albedj, styrelseordförande

EG7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget har 470+ spelutvecklare och utvecklar sina egna originella IP:n, samt är konsulter till andra företag världen över genom sina spelutvecklingsdivisioner Daybreak Games, Piranha Games, Toadman Studios, Big Blue Bubble och Antimatter Games. Dessutom har koncernens marknadsavdelning Petrol bidragit till att släppa 1 500+ titlar, varav många världsberömda varumärken såsom Call of Duty, Destiny, Dark Souls och Rage. Koncernens förläggar- och distributionsavdelningar Innova och Sold Out besitter expertis inom både fysisk och digital förläggning. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm med cirka 845 anställda i 15 kontor världen över.

Certified Adviser: Eminova Fondkommission AB, Tel: +46 8 684 211 00

Denna information är sådan information som Enad Global 7 AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 7 september 2021 kl.07:00 CEST.