Fredrik Rüdén ny vice VD och finanschef för EG7

Enad Global 7 AB (publ) har utsett Fredrik Rüdén till ny vice VD och finanschef för bolaget och kommer påbörja sin anställning senast den 1 december 2021. Fredrik kommer att stärka ledarskapet inom EG7 med fokus på förvärv, finansiering, strategiimplementering och finansiell rapportering. Fredrik har över 25 års erfarenhet av arbete inom finans, varav över 10 år i ledande befattning inom underhållningsindustrin.

Fredrik kommer senast från Cambio Healthcare Systems, där han arbetade som CFO de senaste åren. Han har tidigare även arbetat som CFO på Betsson i nio år, där han bidrog till att växa bolaget till ett mångmiljardbolag och hade ansvarsområden inom förvärv, finansiering och rapportering. I tillägg har Fredrik arbetslivserfarenhet från bolag såsom AB Kinnevik, LeoVegas och Ernst & Young.

Fredrik kommer ha det finansiella ansvarsområdet och Birgitta Lönnberg kommer fortsätta i hennes position i bolaget och rapportera direkt till Fredrik.

Kommentar från styrelseordförande Alexander Albedj:

”Jag är väldigt tillfreds med att kunna attrahera Fredrik Rüdén till EG7. Fredrik har förstahandserfarenhet i att arbeta med underhållningsbolag av vår storlek och växa dem till ännu större koncerner. Tillsammans med Ji och Birgitta är min övertygelse att vi har en stark ledarskapsbas med rätt erfarenhet för att accelerera vår tillväxt genom förvärv och sunda investeringar i vår ständigt växande pipeline av nya spel. Vi kommer även att kunna ta nästa steg i vårt rapporteringsarbete och förbättra vår finansiella förmåga, och jag kan inte vara mer exalterad över att välkomna Fredrik till teamet.”

EG7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget har 470+ spelutvecklare och utvecklar sina egna originella IP:n, samt är konsulter till andra företag världen över genom sina spelutvecklingsdivisioner Daybreak Games, Piranha Games, Toadman Studios, Big Blue Bubble och Antimatter Games. Dessutom har koncernens marknadsavdelning Petrol bidragit till att släppa 1 500+ titlar, varav många världsberömda varumärken såsom Call of Duty, Destiny, Dark Souls och Rage. Koncernens förläggar- och distributionsavdelningar Innova och Sold Out besitter expertis inom både fysisk och digital förläggning. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm med cirka 845 anställda i 15 kontor världen över.

Certified Adviser: Eminova Fondkommission AB, Tel: +46 8 684 211 00

Denna information är sådan information som Enad Global 7 AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 31 augusti 2021 kl.07:00 CEST.