Kommuniké från årsstämma i Enad Global 7

Årsstämman i Enad Global 7 AB (publ) ("EG7" eller "Bolaget") hölls idag den 26 maj 2021 varvid aktieägarna fattade följande beslut.

FASTSTÄLLANDE AV RESULTAT- OCH BALANSRÄKNINGEN

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen i EG7 samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

VINSTDISPOSITION

Årsstämman beslutade att disponera resultatet i enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningen, det vill säga att resultatet förs över i ny räkning.

ANSVARSFRIHET

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.

VAL AV STYRELSE, REVISOR SAMT ARVODERING

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex ledamöter utan styrelsesuppleanter. Det beslutades vidare att Bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor.

Till styrelseledamöter omvaldes Alexander Albedj, Erik Nielsen, Gunnar Lind och Marie-Louise Gefwert. Till nya styrelseledamöter valdes Georgy Chumbridze och Jason Epstein. Alexander Albedj omvaldes till styrelsens ordförande. Robin Flodin och Sven Folkesson har avböjt omval till styrelsen. Robin Flodin kvarstår som VD.

Det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som Bolagets revisor. Ernst & Young Aktiebolag har meddelat att den auktoriserade revisorn Beata Lihammar fortsatt kommer vara huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till Erik Nielsen, Gunnar Lind och Marie-Louise Gefwert ska utgå med 250 000 kronor (120 000 kronor) och 600 000 kronor (240 000 kronor) till styrelseordförande förutsatt att denne inte är anställd. Inget arvode ska utgå till Georgy Chumbridze och Jason Epstein. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Mer information om de valda styrelseledamöterna finns på Bolagets hemsida och i årsredovisningen.

PRINCIPER FÖR VALBEREDNINGEN

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta de i kallelsen intagna principerna för valberedning.

BESLUT OM ÄNDRING AV BOLAGSORDNING

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningens gränser för aktiekapital från lägst 1 240 000 kronor och högst 4 960 000 kronor till lägst 3 470 000 kronor och högst 13 880 000 kronor. Det beslutades vidare att ändra bolagsordningens gränser för antalet aktier från lägst 31 000 000 och högst 124 000 000 till lägst 86 700 000 och högst 346 800 000. Vidare beslutades att införa möjlighet till fullmaktsinsamling och poströstning och att justera bestämmelsen om deltagande vid bolagsstämma med anledning av ändring i lag.

BEMYNDIGANDE FÖR STYRELSEN ATT BESLUTA OM EMISSIONER

Det beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler, med rätt att teckna sig för respektive konvertera till aktier i Bolaget, motsvarande högst 20 procent av Bolagets aktiekapital efter utspädning baserat på antalet aktier vid tidpunkten för årsstämman, att betalas kontant, genom kvittning eller med apportegendom.

Att styrelsen ska kunna fatta beslut om nyemission utan företrädesrätt för aktieägarna enligt ovan är främst i syfte att kunna anskaffa nytt kapital för att öka Bolagets flexibilitet eller i samband med förvärv eller för betalning av befintliga tilläggsköpeskillingar för redan genomförda förvärv. 2,50 procent av bemyndigandet ska främst användas vid nyemissioner i samband med erläggande av tilläggsköpeskillingar.

Utgivande av nya aktier med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden.

För detaljerade villkor avseende ovanstående beslut på stämman hänvisas till kallelsen och årsredovisningen som finns tillgängliga på Bolagets hemsida, www.enadglobal7.com.

Informationen i detta pressmeddelande skickades, genom nedan kontaktpersons försorg, för publicering vid den tidpunkt som anges av företagets nyhetsdistributör, Cision, vid publiceringen av detta pressmeddelande.

EG7 är en koncern inom spelindustrin som utvecklar, marknadsför, förlägger och distribuerar PC-, konsol- och mobilspel till den globala spelmarknaden. Bolaget har 470+ spelutvecklare och utvecklar sina egna originella IP:n, samt är konsulter till andra företag världen över genom sina spelutvecklingsdivisioner Daybreak Games, Piranha Games, Toadman Studios, Big Blue Bubble och Antimatter Games. Dessutom har koncernens marknadsavdelning Petrol bidragit till att släppa 1 500+ titlar, varav många världsberömda varumärken såsom Call of Duty, Destiny, Dark Souls och Rage. Koncernens förläggar- och distributionsavdelningar Innova och Sold Out besitter expertis inom både fysisk och digital förläggning. Koncernen har sitt huvudkontor i Stockholm med cirka 835 anställda i 15 kontor världen över.