Rasmus Waller ny vd för Encare

Report this content

Rasmus Waller har utsetts till ny vd för Encare. Han kommer närmast från rollen som försäljningschef för Platform24, den marknadsledande aktören inom virtuell vård. Rasmus Waller tillträdde den 25 augusti.

Den 25 augusti tillträdde Rasmus Waller som vd för Encare. Han har drygt 20 års erfarenhet inom healthtech och kommer närmast från rollen som försäljningschef för Platform 24 som är den marknadsledande aktören inom virtuell vård för både offentliga vårdgivare och vårdförsäkringsbolag. Innan dess var han försäljningschef vid journalsystembolaget Cambio Healthcare System och bland annat ansvarig för flera utlandssatsningar.

Rasmus Waller efterträder Anna Pettersson som varit interim vd efter att Urban Adolfsson slutade vid bolaget i Mars 2022.

”Vi är mycket glada över att kunna välkomna Rasmus Waller som vd för Encare. Rasmus har en djup förståelse om e-hälsomarknaden och har goda meriter vad gäller att bygga starka kundrelationer och hantera snabb tillväxt i både Sverige och utlandet. Dessutom kommer han genom sin framåtanda och sin affärsmässighet att kunna leda Encares verksamhet framåt i enlighet med vår offensiva strategi”, säger Sören Johansson, styrelseordförande på Encare.

Rasmus Waller tillträder i samband med att Encare har tagit in 26 miljoner kronor i en emission ledd av Sciety för att accelerera den internationella expansionen och förstärka organisationen inom produktutveckling.

”Jag är mycket glad över att få uppgiften att leda Encare som har både ett unikt erbjudande och positionering. Det är få healthtech-bolag som har en lösning vars nyttoeffekter – bättre och dessutom mer kostnadseffektiv vård - är flerfaldigt bevisade i publicerade studier. Det är också otroligt spännande att Encare är ett globalt bolag som verkar på fem kontinenter. Jag ser stora möjligheter för Encare att accelerera sin tillväxt och jag hoppas att kunna bidra med mitt driv och erfarenhet av tillväxtresor när Encare nu skalar upp. Och jag ser fram emot att göra mitt bästa för bästa för att komplettera ett redan gediget team på den här resan, säger Rasmus Waller.

”Jag vill också passa på att tacka Anna Pettersson som interim vd samt Sören Johansson som arbetande styrelseordförande för sitt arbete med emissionen, som möjliggör att Encare nu kan skjuta fart internationellt samtidigt som vi utvecklar vår interna organisation.”

Rasmus Waller
rasmus.waller@encare.net

Om Encare
Encare är ett healthtech-bolag som utvecklar en SaaS-lösning som bidrar till att förbättra utfallet vid kirurgi. Encares interaktiva, molnbaserade mjukvara hjälper vårdgivare att följa internationella behandlingsriktlinjer före, under och efter större kirurgiska ingrepp. Encares tjänst innehåller program, så kallade protokoll, baserade på de internationella riktlinjerna ERAS®, Enhanced Recovery After Surgery, som är resultatet av forskning och best practice från hela världen. Encare grundades 2009 av professor Olle Ljungqvist som också är en av grundarna till ERAS® Society, det nätverk av världsledande auktoriteter inom perioperativ vård som tar fram riktlinjerna. Professor Ljungqvist tilldelades 2022 kirurgivärldens mest prestigefulla pris från den internationella kirurgföreningen ISS/SIC för sitt arbete med ERAS®.

Taggar:

Snabbfakta

Rasmus Waller har utsetts till ny vd för Encare. Han tillträdde i samband med att Encare har tagit in 26 miljoner kronor i en emission ledd av Sciety för att accelerera den internationella expansionen och förstärka organisationen inom produktutveckling.

Citat

Rasmus Waller, vd Encare