Delårsrapport för perioden 1 januari - 31 mars 2012

Första kvartalet 2012

• Intäkter 34 450 KSEK (25 721)
  • Rörelseresultat -8 028 KSEK (‑4 175)
  • Resultatet efter skatt -1 205 KSEK (-5 475)
  • Resultat per aktie -0,02 SEK (-0,07)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet 10 979 KSEK (-29 410)
  • Guldproduktion 168,8 kg (105,4) eller 5 427 oz (3 390)
  • ”Cash cost” 878 USD/oz (1 136)

Bedömd produktionsvolym 2012

Som meddelats i ett pressmeddelande den 22 mars 2012 kan produktionen för kalenderåret 2012 komma att understiga 800 kg (25 700 oz.), som är produktionsmålet för det första helåret med 12 månaders produktion.

Tabell: Nyckeltal

Resultat efter skatt – 1 205 – 5 475

Sammanfattning av viktigaste händelser under det första kvartalet 2012

Pampalogruvan
Produktionsvolymen i Pampalogruvan, såväl som den i anrikningsverket behandlade malmen, har successivt ökat kvartal för kvartal och det högsta tonnaget hittills nåddes under första kvartalet 2012. Såsom rapporterats i årsredovisningen för 2011 och i produktionsrapporten för första kvartalet 2012 var emellertid guldproduktionen under årets tre första månader något lägre än planerad. Gruvproduktionen under perioden följde den uppgjorda brytningsplanen enligt vilken brytningen riktades mot malmpartier med lägre guldhalt. Den något lägre produktionen berodde till en del på problem av teknisk karaktär i krossanläggningen. Även om den planerade brytningen under det andra och tredje kvartalet kommer att ske i områden med högre guldhalter har Bolaget i ett pressmeddelande den 22 mars 2012 informerat om att det är möjligt att 2012 års guldproduktion kan komma att understiga produktionsmålsättningen på 800 kg guld för det första helåret med 12 månaders produktion.

Tabell: Produktionssiffror per kvartal och rullande 12 månader

Kostnader per anrikad
malmton (SEK)
629 520 629 579 590 614

Den ortdrivningsjumbo som levererades i slutet av föregående år har satts i full drift under kvartalet men ortdrivning har också gjorts med en entreprenörägd rigg. Detta tillsammans med utökat bergförstärkningsarbete har resulterat i en ”Cash Cost”[1] under kvartalet på 878 USD/oz.

Kommersiell produktion och leveranser av gravimetriskt koncentrat till olika kunder i Europa inleddes i januari.

En kabelbultningsrigg från Sandvik levererades och togs i drifts i mitten av januari. Denna möjliggör ett mer flexibelt och kostnadseffektivt bergförstärkningsarbete i gruvan och den kommer att utgöra ett viktigt verktyg för att minska gråbergsinblandningen och därmed öka guldhalten i den brutna malmen, vilket förväntas få en positiv kassaflödeseffekt.

Under kvartalet ansökte Endomines om förnyat miljötillstånd för en kapacitetsökning på upp till 450 000 ton per år. Ansökan gjordes i februari och ett beslut förväntas i början av nästa år samtidigt som investeringen i den nyligen beslutade kapacitetsökningen förväntas vara genomförd.

Guldprospektering
En ny uppskattning av mineraltillångarna och mineralreserverna har gjorts av Outotec Oyj. Denna inkluderar Pampalogruvans mineraltillgångar och mineralreserver under jord. Arbetet kommer att fortsätta med en uppdatering av mineraltillgångarna och mineralreserverna i Rämepuro och Pampalo NW.

Under kvartalet sammanställde Bolagets prospekterings-”team” alla resultat från 2011 års prospekteringskampanj. Denna har bekräftat den betydande potentialen för guldfyndigheter längs den Karelska Guldlinjen. Resultaten ger en stabil grund för kommande säsongs fältarbeten vilka redan påbörjats. Den nyligen upptäckta förekomsten i Korvilansuo och Rämepuro kommer att vara huvudsakliga målområden.

Industrimineral
Endomines fortsatte att söka och värdera olika strategiska alternativ till innehavet i Kalvinit Oy. Prisuppgången på ilmenit har lett till ökat intresse för Bolagets ilmenitfyndigheter i Kälviä.

Tekes, den finska utvecklingscentralen för teknologi och innovationer, godkände Kalvinit Oy:s ansökan om att få ett kapitallån jämte räntor om totalt 9,8 MSEK efterskänkt.

Arbetsmiljö och säkerhet
Vi är nöjda med att kunna notera den mycket positiva utvecklingen av vårt arbete vad det gäller säkerheten för de anställda. Endomines egen personal har vid kvartalets slut arbetat mer än 365 dagar utan en enda olycka som lett till sjukfrånvaro överstigande en dag (LTIFR[2] = 0). Under de senaste 12 månaderna har emellertid anställda hos entreprenörer råkat ut för två olyckshändelser vilket resulterar i en total LTIFR på 16 vilket dock är klart bättre än genomsnittet i industrin. Bolagets har en klart uttalad målsättning att totalt eliminera alla olyckshändelser.

Utsikter inför resten av år 2012
Pampalogruvan har nu nått en stabil produktionsnivå men en hel del utmaningar kvarstår fortfarande för hela personalen. Vårt främsta mål är att höja guldhalten i den till verket ingående malmen genom att reducera gråbergsinblandningen vid brytningen.

Vad det gäller produktionsprocessen kommer en stor utmaning vara att med ett minimum av produktionsstörningar genomföra installationen av den andra kvarnen och övrig nödvändig utrustning.

Fullständig delårsrapport

En fullständig delårsrapport finns tillgänglig på Bolagets hemsida www.endomines.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Ekberg
verkställande direktör i Endomines AB
tel. +358-40-706 48 50
eller besök Bolagets hemsida, www.endomines.com.

[1] Endomines beräknar "Cash cost" per oz i enlighet med riktlinjerna publicerade av “The Gold Institute Production Cost Standard”. Malmbrytning, anrikning, gruvadministration samt externa smältkostnader och raffineringskostnader inkluderas i kostnaden medan avskrivningar, övriga kapitalkostnader och prospektering exkluderas, dvs. “Cash Cost” beräknas per betalbar troy oz. Uppgift om ”Cash Cost” lämnas som tilläggsinformation och justeras inte enligt IFRS. Kostnaderna har omräknats från EUR med kvartalets genomsnittskurs mot USD.

[2] LTIFR = The Lost Time Injury Frequency Rate = Antal skador som lett till en frånvarodag räknat per miljon arbetstimmar beräknat på rullande 12 månader.

Om Endomines AB

Endomines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsbolag som inlett produktionen i sin första guldgruva i östra Finland i februari 2011. Gruvan ligger i anslutning till den cirka 4 mil långa guldpotentiella Karelska Guldlinjen utefter vilken Endomines kontrollerar alla hittills kända guldförekomster.

Bolaget har flera andra guld- och industrimineralförekomster som nått olika utvecklingsstadier. Alla Endomines mineralförekomster ligger i Finland, ett politiskt stabilt land med högt utvecklad infrastruktur och rankat som ett av de länder som har den fördelaktigaste lagstiftningen för gruvverksamhet.

Endomines målsättning är att öka aktieägarvärdet genom att utveckla förekomsterna som ingår i Bolagets omfattande projektportfölj samt att genom fortsatt prospektering lokalisera och förädla nya förekomster i anslutning till den Karelska Guldlinjen och i finska Lappland. Bolaget kommer även att överväga olika andra möjligheter, inklusive förvärv av nya förekomster, för sin fortsatta tillväxt.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserverna enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

Endomines tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Endomines AB är noterat på OMX First North Premier i Stockholm: [ENDO.ST]. Erik Penser Bankaktiebolag är bolagets Certified Adviser och Likviditetsgarant.

Läs mer om Endomines på www.endomines.com

___________________

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktade uttalanden och antaganden om framtida händelser och förhållanden, som är föremål för olika risker och osäkerhet. Faktiska händelser och resultatutfall kan komma att skilja sig avsevärt från vad som framgår av sådana uttalanden till följd av risker och andra faktorer som Bolagets verksamhet påverkas av, varav en del ligger utanför Bolagets kontroll. Dessa faktorer inkluderar, tillgänglighet på kapital; tidpunkt och innehållet i olika åtgärdsprogram; resultat från prospektering och utveckling av mineralfyndigheter; tolkning av borrningsresultat och geologiska data; osäkerhet i kalkyler avseende mineraltillgångar och malmreserver; erhållande/behållande av undersökningstillstånd och bearbetningskoncessioner; merkostnader i projekt eller oförutsedda kostnader och utgifter; fluktuationer i metallpriser, valutakurser samt; förhållanden på marknaden och villkoren inom industrin.

Framtidsinriktade uttalanden och antaganden baserar sig på förväntningar och bedömningar hos Bolagets ledning vid den tidpunkt då uttalandet gjordes. Antagandena som använts som underlag för sådana uttalanden kan, trots att de verkade vara rimliga vid den tidpunkten, visa sig vara oklara och därmed ska ingen överdriven tilltro till uttalandena ges.