Endomines byter VD

Endomines AB, pressmeddelande 7 december 2020 kl. 08:45 CET

Endomines meddelar att Greg Smith avgår som VD med omedelbar verkan. Greg Smith har varit instrumental i förvärven av gruvprojekten i USA och styrelsen tackar honom för arbetet med att öka Bolagets gruvtillgångar i Idaho/Montana, USA.

När Bolaget nu kommer att fokusera på uppstart och utveckling av sina gruvtillgångar utnämns Rauno Pitkänen, bolagets långvariga styrelsemedlem och ordförande av Bolagets tekniska kommitté, med en gedigen gruvverksamhets erfarenhet både inom stora och små bolag till tillförordnad VD. Rauno besitter precis den kunskap som Bolaget i detta utvecklingsskede behöver och hans mandat på kortsikt kommer att inbegripa planering och översikt av verkställandet av gruvprojekten inklusive rekrytering av nyckelpersonal.

Bolaget fortsätter uppstarten av produktionen vid Friday gruvan och anrikningsverk i Idaho, accelererar den potentiella återstarten av Pampalo gruvan i Ilomants, Finland, samt även utvecklingen av US Grant och Kearsarge gruvprojekt i Montana, USA. Som tidigare meddelats, baserat på Bolagets nuvarande gruvprojekt, är planen att producera 40 000 oz guld årligen inom 3–4 år och möjliggöra en väg för att uppnå en produktion på 100 000 oz guld.

Ingmar Haga, Styrelsens ordförande, ingmar.haga@endomines.com, +358 40 700 3518

Denna information är sådan information som Endomines AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 08:45 CET den 7 december 2020.

Endomines AB är ett gruvbolag med fokus på guld. Företaget utövar prospektering i östra Finland längs den Karelska Guldlinjen. Bolaget håller även på att påbörja gruvverksamhet i Idaho USA. Endomines strävar att förbättra sina långsiktiga tillväxtmöjligheter genom utökad prospektering och företagsförvärv. Endomines avser att förvärva fyndigheter belägna i stabila jurisdiktioner, som snabbt och med begränsade investeringar kan sättas i produktion.