• Endomines AB/

Endomines domicilbyte är genomfört och styrelsen i Endomines Finland har godkänt teckningar av aktier inom ramen för Personalerbjudandet

Endomines AB (publ), pressmeddelande 16 december 2022, kl. 13.30 CET.

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN, HONG KONG, NYA ZEELAND, SINGAPORE, SYDAFRIKA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE INTE SKULLE VARA FÖRENLIG MED TILLÄMPLIGA FÖRESKRIFTER.

Från och med i dag, den 16 december 2022, har Endomines sitt säte i Finland, efter verkställandet av den gränsöverskridande omvända fusionen mellan Endomines AB (publ) ("Endomines AB") och Endomines Finland Abp ("Endomines Finland" eller "Endomines"). Som en följd därav har det tidigare moderbolaget Endomines AB upplösts och samtliga tillgångar och skulder har överförts till Endomines Finland. Vidare har 6 679 959 aktier i Endomines Finland emitterats till de tidigare aktieägarna i Endomines AB som fusionsvederlag. Vidare har styrelsen i Endomines Finland idag godkänt teckningarna i erbjudandet av aktier till heltidsanställda i Finland samt till medlemmar av styrelsen och ledningen i Endomines Finland ("Personalerbjudandet") som genomförts i samband med Endomines Finlands erbjudande av aktier ("Erbjudandet"), vars utfall offentliggjordes den 13 december 2022.

Den gränsöverskridande omvända fusion som verkställer flytten av Endomines-koncernens moderbolag till Finland har i dag genomförts genom att den gränsöverskridande fusionens verkställande har registrerats i handelsregistret fört av den finska patent- och registerstyrelsen ("Handelsregistret").

Genomförandet av den gränsöverskridande fusionen medför att Endomines AB har upplösts och att samtliga tillgångar och skulder tillhörande Endomines AB har överförts till Endomines Finland. Vidare har 6 679 959 nya aktier i Endomines Finland emitterats som fusionsvederlag till de tidigare aktieägarna i Endomines AB.

Som tidigare kommunicerats har Nasdaq Helsingfors godkänt upptagandet av Endomines Finlands aktie till handel på Nasdaq Helsingfors huvudlista. Första dag för handel i Endomines Finlands aktie på Nasdaq Helsingfors förväntas att bli den 20 december 2022.

Styrelsen i Endomines Finland har idag godkänt teckningarna som har gjorts i Personalerbjudandet som genomförts i samband med Erbjudandet, vars utfall offentliggjordes den 13 december 2022. 8 544 nya aktier i Endomines Finland emitteras genom Personalerbjudandet. De nya aktierna kommer att medföra rätt till utdelning och övriga aktieägarrelaterade rättigheter från det att aktierna registrerats i Handelsregistret. De nya aktierna kommer att införas i avstämningsregistret fört av Euroclear Finland Oy och registreras på investerares avstämningskonto omkring den 19 december 2022. Efter emissionen av fusionsvederlagsaktierna och aktierna som emitteras i Erbjudandet kommer det totala antalet aktier i Endomines Finland att uppgå till 9 287 959.

Mikko Sopanen, CFO, mikko.sopanen@endomines.com, +358 50 434 7439

Denna information lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons försorg den

16 december 2022 kl. 13.30 CET.

Endomines är ett gruv- och prospekteringsbolag med fokus på guldproduktion. Endomines driver en guldgruva i Pampalo och utövar malmprospektering längs den Karelska guldlinjen i Östra Finland. Endomines har dessutom rättigheter till flera guldtillgångar i USA, där bolaget siktar på att fortsätta utvecklingsarbetet genom partnerskapsavtal.

VIKTIG INFORMATION

Detta meddelande och informationen i meddelandet får inte publiceras eller distribueras, helt eller delvis, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Kanada, Hong Kong, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika eller Singapore, eller i något annat land där publikation eller spridning skulle stå i strid med tillämplig lagstiftning. Informationen utgör inte ett erbjudande att sälja värdepapper i USA och värdepapperen får inte erbjudas eller säljas i USA om de inte har registrerats i enlighet med United States Securities Act från 1933 (inklusive förändringar) eller bestämmelser och föreskrifter med stöd därav, förutom om de omfattas av ett undantag från registreringsskyldigheten. Endomines har ingen avsikt att registrera någon del av erbjudandet som gäller värdepapperen i USA eller att erbjuda värdepapperen till allmänheten i USA.

Särskilda juridiska eller regulatoriska begränsningar som gäller emission, erbjudande, användning och/eller försäljning av värdepapper förekommer i vissa länder. Endomines eller ACF har inget ansvar för brott mot sådana begränsningar.

Informationen i detta meddelande utgör inte ett erbjudande att sälja eller en begäran att förvärva värdepapper som nämns i meddelandet, eller att erbjuda dem i jurisdiktioner, där det är mot lagen att erbjuda, förvärva eller sälja dem utan registrering eller undantag från registreringsskyldigheten, eller före annat godkännande i enlighet med tillämpliga värdepapperslagar har mottagits. Investerare ska inte godkänna erbjudandet eller förvärva värdepapper som avses i detta meddelande utan att basera sitt beslut på informationen i prospektet som finns tillgängligt bland annat på Endomines hemsida.

Endomines har inte gett tillstånd att erbjuda värdepapperen till allmänheten i Förenade kungariket eller i någon annan medlemsstat i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Finland och Sverige. Förutom i Finland och Sverige har inga åtgärder vidtagits och kommer inte att vidtas för erbjudande av värdepapperen till allmänheten i Förenade kungariket eller i medlemsstater i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet där Prospektförordningen tillämpas (var för sig ”Relevant Medlemsstat”), som skulle förutsätta offentliggörande av prospektet i en Relevant Medlemsstat. Till följd av detta kan värdepapperen i Relevanta Medlemsstater endast erbjudas (a) juridiska personer som uppfyller kraven för kvalificerade investerare i enlighet med Prospektförordningen eller (b) i andra situationer i enlighet med artikel 1 punkt 4 i Prospektförordningen. Uttrycket ”erbjudande av värdepapper till allmänheten” i detta stycke avser ett meddelande till personer, oavsett form och medium, som innehåller tillräcklig information om villkoren för erbjudandet och de värdepapper som erbjuds för att en investerare ska ha förutsättningar att fatta beslut om att teckna eller förvärva dessa värdepapper. Med ”Prospektförordningen” avses Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129, inklusive ändringar.

Informationen som presenteras här är endast riktad till (i) personer utanför Förenade kungariket eller (ii) personer som är professionella investerare i enlighet med artikel 19 punkt 5 i Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Föreskriften”) och (iii) personer som omfattas av artikel 49 punkt 2 i Föreskriften (high net worth entities), eller andra personer som informationen lagligen kan riktas till (hädanefter gemensamt ”Relevanta Personer”). Alla investeringsåtgärder som avses i detta meddelande är endast tillgängliga för Relevanta Personer och kommer endast att genomföras med Relevanta Personer. Övriga än Relevanta Personer ska inte agera utifrån eller förlita sig på innehållet i detta dokument.

Detta pressmeddelande är inte ett prospekt enligt betydelsen i förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”) och har inte godkänts eller granskats av någon regulatorisk myndighet i någon jurisdiktion. Ett prospekt avseende Erbjudandet som beskrivs i detta pressmeddelande har registrerats av den finska finansinspektionen och hålls tillgängligt bland annat på Endomines hemsida. Investerare uppmanas att läsa om riskerna och fördelarna som presenteras i prospektet före ett eventuellt investeringsbeslut. Finska Finansinspektionens godkännande av prospektet ska inte uppfattas som ett godkännande av de erbjudna värdepapperen.

FRAMÅTRIKTADE UTTALANDEN

Vissa uttalanden i denna information är ”framåtriktade uttalanden”. Framåtriktade uttalanden inkluderar uttalande om planer, antaganden, uppskattningar, avsikter, mål, ambitioner, strategier, framtida händelser, framtida intäkter eller betalningar, kapitalutgifter, finansieringsbehov, planer och avsikter i fråga om företagsförvärv, Endomines konkurrensmässiga styrkor eller svagheter, finansieringsrelaterade planer eller mål, framtida verksamhet eller utveckling, Endomines affärsstrategi och förväntade trender i den politiska eller legislativa miljön där Endomines verkar, samt annan information som inte består av historiska fakta. I vissa fall kan sådana identifieras av uttryck som avser framtiden, bland annat ”förväntar”, ”avser”, ”planerar”, ”vill” eller ”borde”, eller i förekommande fall negationer av dessa eller motsvarande variationer.

Framåtriktade uttalanden i detta meddelande bygger på antaganden. Framåtriktade uttalanden är förenade med väsentliga risker, osäkerhetsfaktorer och antaganden, både övergripande och specifika, och det finns risk för att prognoser, förhandsberäkningar, uppskattningar, planer och andra framåtriktade uttalanden inte realiseras. Med hänsyn till dessa risker, osäkerhetsfaktorer och antaganden uppmanas du att inte förlita dig för mycket på denna typ av framåtriktade uttalanden. Alla framåtriktade uttalanden som ingår i meddelandet är skrivna utifrån den information som fanns tillgänglig vid prospektets offentliggörande. Endomines avser och förpliktar sig inte att uppdatera eller korrigera framåtriktade uttalanden i detta meddelande.