Endomines genomför nyemission och listar aktien på First North

Mineralprospekteringsbolaget Endomines AB (publ) genomför nyemission på 92 MSEK och ansöker om listning på First North. Nyemissionen genomförs för att tillföra Endomines eget kapital för fortsatt guldprospektering längs den s.k. Karelska guldlinjen, med fokus på huvudförekomsten Pampalo, inför planerad start av gruvdrift 2010.

Endomines prospekterar och utvecklar mineralfyndigheter i Finland. Bolaget förfogar exklusivt över prospekterings- och utvinningsrättigheter till guldfyndigheter över en sammanhållen sträcka på 40 km längs den Karelska guldlinjen i Finland, bl.a. Pampalo där gruvdrift är beräknad att inledas 2010. Lovande guldfyndigheter finns också i Porkonen och Kivimaa i finska Lappland.

Bolaget förfogar därtill över ekonomiskt intressanta ilmenittillgångar i Kälviä i mellersta Österbotten i Finland. Ilmenit är en industrimineral som upparbetad till titandioxid, ett vitt finkornigt pulver, utgör råvara för bl.a. färg, plaster och livsmedel.

Omfattande provbrytning av guld har genomförts i Pampalofyndigheten, i mitten av Karelska guldlinjen, genom den tidigare ägaren Outokumpu. Den sammanlagda brytningen uppgick till
114 000 ton med en genomsnittlig guldhalt på 15,3 gram per ton motsvarande 1 755 kg guld.

Likaledes har stora provbrytningar av ilmenit framgångsrikt genomförts med leverans till den finska kemikoncernen Kemira Pigments.

Bolagets styrelse består av Lennart Bylock, ordförande, med mångårig näringslivserfarenhet från bl.a. kemiindustri och shipping i operativa och styrelseroller, Timo Lindborg, verkställande direktör, teknologie doktor och geolog, Tuomo Mäkelä, geolog och verkställande direktör inom Outokumpu Mining, Lars-Göran Ohlsson, bergsingenjör, verkställande direktör i Dannemora Mineral och tidigare verkställande direktör Riddarhyttan Resources samt Solveig Staffas, ledamot i Aktiespridning i Sverige med mångårig erfarenhet av internationell finansiering och tidigare informationsansvarig på Stockholms Fondbörs.

Allmänheten i Sverige och institutionella investerare i Sverige och Finland inbjuds att teckna upp
till 6 300 000 aktier till en teckningskurs om 13 SEK per aktie, vilket motsvarar 35 procent av kapitalet i Endomines vid full teckning. Vid stor efterfrågan kan Erbjudandet komma att ökas med en övertilldelningsoption på högst 750 000 aktier. Emissionen tillför Bolaget 84 MSEK efter emissionskostnader vid full teckning med ett bolagsvärde på 243 MSEK efter genomförd emission.

Tidplan för nyemission och listning på First North

Offentliggörande prospekt: 16 maj 2007
Anmälningsperiod: 21 maj – 5 juni 2007
Likviddag: Omkring 12 juni 2007
Första handelsdag på First North: 19 juni 2007

Erik Penser Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Endomines i samband med Erbjudandet och kommer att verka som Certified Adviser och likviditetsgarant på First North.

Prospekt och anmälningssedel finns tillgängligt på www.endomines.com och www.penser.se.