Endomines guldproduktion under fjärde kvartalet 2014

Endomines AB rapporterar produktionsresultaten för fjärde kvartalet 2014 från verksamheten i Pampalo i östra Finland. Guldproduktionen under det fjärde kvartalet uppgick till 179,3 kg, vilket motsvarar 5 764 oz. Produktionen för helåret 2014 uppgick till 761,9 kg (24 497 oz.).

Pampalo kvartalsvisa produktionsresultat[1]

2 014 2 014 2 014 2 014 2 014 2 013 +/-
Q1 Q2 Q3 Q4 Helår Helår Helår
Anrikad malm (ton) 107 866 104 688 95 583 87 205 395 342 329 583 65 759
Ingående guldhalt (g/t) 2,0 2,3 2,7 2,4 2,3 2,8 -0,5
Guldutbyte i verket (%) 81,6 80,3 81,6 82,9 82,1 85,1 -3,0
Kapacitetsutnyttjandetimmar (%) 94,6 95,7 93,7 89,8 93,4 90,4 3,0
Guldproduktion (kg) 176,0 195,7 210,9 179,3 761,9 790,0 -28,1
Guldproduktion (oz.) 5 659 6 292 6 781 5 765 24 497 25 399 -902
LTIFR[2] (rullande 12 månader) 11 16 23 24 24 8

Minskad ortdrivning under sommarmånaderna, som en följd av pågående kostnadsbesparingsprogram, hade en negativ effekt speciellt på pallproduktion och flexibilitet i underjordsgruvan under november-december. Även kapacitetsutnyttjandet påverkades negativt både på grund av brist på malm och mekaniska och elektriska störningar i anrikningsverket.

Produktionen för helåret 2014 uppgick till 761,9 kg guld jämfört med 790,0 kg under 2013.

Bokslutskommunikén 2014 offentliggörs måndagen den 9 februari 2015 klockan 08:45.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Ekberg
verkställande direktör i Endomines AB
tel. +358-40-706 48 50
eller besök bolagets hemsida: www.endomines.com

Endomines bedriver prospekterings- och gruvverksamhet längs den 40 km långa Karelska guldlinjen. Endomines kontrollerar genom olika myndighetstillstånd prospekteringsrättigheterna till hela detta område.

Bolagets första gruva Pampalo startades i februari 2011. Under 2014 påbörjades produktion av guldmalm från dagbrottet i Rämepuro och Bolaget planerar nu för start av drift vid guldfyndigheten Hosko. Malmen från Hosko kommer, liksom malmen från Rämepuro, att anrikas i det för Karelska guldlinjen centralt placerade anrikningsverket vid Pampalo.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekterings­bolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserver enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

Endomines har även ambitionen att aktivt delta i den framtida transformeringen och konsolideringen av den nordiska gruvbranschen och kommer därför att utvärdera eventuella möjligheter som uppstår.

Endomines AB är noterat på NASDAQ Stockholm: (ENDO) och på NASDAQ Helsinki: (ENDOM). Pareto Securities AB är bolagets likviditetsgarant i Stockholm.

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Endomines AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 januari 2015 kl. 08:45 svensk tid.

[1] Produktionsuppgifterna för det aktuella kvartalet baserar sig delvis på egna analyser som inte bekräftats av externa laboratorier. Uppgifterna är individuellt avrundade.

[2] LTIFR = Antalet rapporterade skador som lett till en frånvarodag räknat per miljon arbetstimmar beräknat på rullande 12 månader. LTIFR är beräknad för hela Bolaget inklusive entreprenörer.