Endomines guldproduktion under första kvartalet 2014

Endomines AB rapporterar produktionsresultaten för första kvartalet 2014 (januari-mars) från verksamheten i Pampalo i östra Finland. Guldproduktionen under första kvartalet uppgick till 176 kg vilket motsvarar 5 659 oz.

Pampalo Q1/2014 produktionsresultat [1]:

Nyckeltal produktion per kvartal

Q2-2012 Q3-2012 Q4-2012 Q1-2013 Q2-2013 Q3-2013 Q4-2013 Q1-2014
Anrikad malm (ton) 64 730 64 177 59 446 58 856 80 939 93 460 96 328 107 866
Ingående guldhalt (g/t) 4,4 3,2 5,4 3,5 2,3 3,0 2,6 2,0
Guldutbyte i verket (%) 86,6 85,5 87,2 88,4 86,7 82,6 82,8 81,6
Kapacitetsutnyttjandetimmar (%) 94,2 95,0 88,1 88,8 92,7 92,7 87,5 94,6
Guldproduktion (kg) 244,5 175,8 277,4 180,4 168,1 228,5 213,0 176,0
Guldproduktion (tr. oz) 7 862 5 652 8 920 5 800 5 405 7 346 6 848 5 659
Skadefrekvens LTIFR[2] 11 10 9 9 0 8 8 11

Det anrikade malmtonnaget översteg för första gången 100 000 ton under ett kvartal, vilket återigen visar att anrikningsverket har en hög teknisk kvalitet. Kapacitetsutnyttjandegraden i anrikningsverket var god och uppgick till 94,6%. Guldproduktionen under det första kvartalet uppgick till 176 kg, något under målsättningen p.g.a. lägre än förväntad ingående guldhalt och därmed även ett lägre guldutbyte.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Ekberg
verkställande direktör i Endomines AB
tel. +358-40-706 48 50

eller besök bolagets hemsida: www.endomines.com

Om Endomines AB
Endomines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsbolag som inlett produktionen i sin första guldgruva i östra Finland i februari 2011. Gruvan ligger i anslutning till den cirka 4 mil långa guldpotentiella Karelska Guldlinjen utefter vilken Endomines kontrollerar alla hittills kända guldförekomster.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserverna enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

[1] Produktionsuppgifterna för Q1/2014 baserar sig på egna analyser och har inte bekräftats av externa laboratorier. Uppgifterna är individuellt avrundade.
[2] LTIFR = Antalet rapporterade skador som lett till en frånvarodag räknat per miljon arbetstimmar beräknat på rullande 12 månader. LTIFR är beräknad för hela Bolaget inklusive entreprenörer.

Endomines AB är noterat på NASDAQ OMX Stockholm: [ENDO] och på NASDAQ OMX Helsinki: [ENDOM]. Pareto Öhman AB är bolagets likviditetsgarant i Stockholm.

Denna rapport innehåller sådan information som Endomines AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 april 2014 kl.08:45 svensk tid.