• Endomines AB/

Endomines ingår avtal med Transatlantic Mining om förvärv av US Grant gruvan med befintligt anrikningsverk samt Kearsarge guld projektet

Endomines AB, Pressmeddelande  29 April 2020 kl. 08:30 CEST

Endomines AB är nöjda att meddela att till följd av avsiktsavtalet som meddelades den 28 januari, 2020 har Endomines nu ingått avtal med Transatlantic Mining Corp., för att köpa US Grant gruvan med befintligt anrikningsverk och leasingavtalet för Kearsarge Guld projektet. Planen är att slutföra transaktionen per den 31 maj, 2020.

Transaktionsvillkor:

• Förvärv av US Grant gruva och befintligt anrikningsverk samt leasingavtalet för Kearsarge Guld projekt som är beläget nära US Grant anrikningsverk
  • Handpenning på 550 000 USD (betalt den 8 januari, 2020)
  • Köpeskilling på 2,0 MUSD (i samband med slutgiltigt avtal)
  • Betalning av ca. 7,4 MUSD i Endomines aktier enligt Endomines aktiens vägda genomsnittskurs för de följande 10 handelsdagarna från datum för det slutgiltiga undertecknade avtalet.
  • 2,0 MUSD betalning i samband den första guldproduktionen eller efter 2 år beroende på vilket datum som infaller tidigare

Båda avtalsparter har undertecknat försäljnings- och köpeavtalet och transaktionen förväntas vara slutförd senast den 31 maj, 2020,  om inte parterna ömsesidigt kommer överens om att förlänga undertecknandet till efter detta datum. Avtalet är ännu villkorat för godkännande av den kanadensiska börsen TSX Venture Exchange samt godkännade från Transatlantic Minings aktieägare.

Greg Smith, VD för Endomines kommenterar: “Detta är ett förträffligt tillägg till vår portfölj av höghaltiga guldtillgångar i USA. Genom förvärvet av tillgångarna från Transatlantic accelererar vi vår tillväxt och möjliggör en klar väg till att uppnå vårt mål på en 100 000 uns guldproduktion per år. På basen av tillståndsprocessen förväntar vi oss att vara i produktion inom 12 månader.”

Ytterligare meddelanden gällande processen kommer att publiceras före eller i samband med  slutdatum för transaktionen.

Greg Smith, VD, +358 50 544 68 14, greg.smith@endomines.com

Denna information är sådan information som Endomines AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 april 2020 kl. 08:30 CEST.

Endomines AB är ett gruvbolag med fokus på guld. Företaget utövar prospektering i östra Finland längs den Karelska Guldlinjen. Bolaget håller även på att påbörja gruvverksamhet i Idaho USA. Endomines strävar att förbättra sina långsiktiga tillväxtmöjligheter genom utökad prospektering och företagsförvärv. Endomines avser att förvärva fyndigheter belägna i stabila jurisdiktioner, som snabbt och med begränsade investeringar kan sättas i produktion.