• Endomines AB/

Endomines ingår avtal om att sälja Kalvinit Oy tillsammans med dess ilmenitförekomster till Cove Resources Ltd.

Endomines AB (publ) ("Endomines") har den 5 juli 2012 ingått ett avtal med det australiska bolaget Cove Resources Ltd. ("Cove Resources"), genom vilket Endomines förbinder sig att överlåta samtliga aktier i dess helägda dotterbolag Kalvinit Oy ("Kalvinit") till Cove Resources, under förutsättning att Cove Resources anser att resultatet av den "feasiblity"-studie, som ska genomföras av Cove Resources innan den 15 april 2013, är tillfredställande. Kalvinit fokuserar på utveckling av förekomster av industrimineralen ilmenit och innehar vissa prospekteringsrättigheter till ilmenitfyndigheter i Kälviaområdet i Finland.

Om Cove Resources fortskrider med förvärvet efter att "feasiblity"-studien är genomförd, ska Cove Resources erlägga en köpeskilling om 3 000 000 euro kontant för aktierna i Kalvinit plus en royalty om 2 procent av "Net Smelter Return" avseende producerad och såld mineral från av Kalvinit ägda förekomster. Royalty kan i enlighet med avtalet uppgå till maximalt 7 000 000 euro. Utav den initiala köpeskillingen om 3 000 000 euro erläggs ett belopp om 150 000 euro i samband med ingåendet av överlåtelseavtalet, vilket belopp ej är återbetalningspliktigt om transaktionen inte genomförs. Ytterligare 850 000 euro kommer att erläggas vid fullföljandet av överlåtelsen. Den återstående delen av köpeskillingen kommer att erläggas i två delbetalningar den 15 januari 2014 respektive den 15 oktober 2014.

Innan fullföljandet av överlåtelsen kommer Cove Resources att genomföra en sedvanlig "feasiblity"-studie avseende av Kalvinit ägda ilmenitförekomster. "Feasiblity"-studien ska vara avslutad senast den 15 april 2013. Överlåtelsens fullföljande är villkorat av att resultatet av "feasiblity"-studien är tillfredställande ur Cove Resources perspektiv.

Kalvinits kalkstens- och koppartillgångar i Kuovila och Rähväkkö ingår inte i överlåtelsen och kommer att överlåtas till Endomines eller till ett av Endomines helägt dotterbolag innan överlåtelsens fullföljande. Endomines har i överlåtelseavtalet utfärdat sedvanliga garantier gentemot Cove Resources avseende Kalvinit. Under förutsättning att resultatet från Cove Resources "feasiblity"-studie är tillfredställande för Cove Resources förväntas överlåtelsen kunna fullföljas under det andra kvartalet 2013.

Karl-Axel Waplan, styrelseordförande i Endomines, kommenterar: ”Vi är mycket nöjda med att ha ingått detta avtal med Cove Resources och att vi nu har en långsiktig lösning för ilmenitförekomsterna. Detta avtal säkerställer att vi kompenseras för våra tidigare investeringar i Kalvinit och får ytterligare avkastning när produktionen av ilmenit väl påbörjas. Vidare innebär överlåtelsen att Endomines nu kan fokusera på att utveckla Pampalo Guldgruva samt våra andra fyndigheter längs den Karelska guldlinjen."

Om Kalvinit Oy
Kalvinit bildades 1995 och ansvarar för utvecklings- och utvärderingsarbetet av Endomines ilmenitfyndigheter i Kälviaområdet på Finlands västkust. Industrimineralen ilmenit används i flera olika industrier som titanoxidsproduktion. Titanoxid (Ti02) används så som pigment i målarfärg, vid titanmetallproduktion och i kosmetiska produkter.

Sedan bildandet har Kalvinit genomfört två stora brytnings- och bearbetningsprov på sammanlagt 24 000 ton, i samarbete med tredje part. Materialet från dessa provbrytningar har använts för bearbetningsprov och för att säkerställa produktkvaliteten.

Om Cove Resources Ltd
Cove Resources är ett australiskt prospekteringsbolag noterat på den australiska börsen. Bolaget utvecklar och förädlar mineralprojekt som har potential för en framgångsrik prospektering. Bolaget har även ambitionen att identifiera kompletterande investeringar genom både fusioner och förvärv. Bolaget har för närvarande åtta projekt i Queensland och västra Australien.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karl-Axel Waplan
Styrelseordförande i Endomines AB
tel. +46 70 510 42 39

Om Endomines AB:
Endomines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsbolag som inlett produktionen i sin första guldgruva i östra Finland i februari 2011. Gruvan ligger i anslutning till den cirka 4 mil långa guldpotentiella Karelska Guldlinjen utefter vilken Endomines kontrollerar alla hittills kända guldförekomster.

Bolaget har flera andra guld- och industrimineralförekomster som nått olika utvecklingsstadier. Alla Endomines mineralförekomster ligger i Finland, ett politiskt stabilt land med högt utvecklad infrastruktur och rankat som ett av de länder som har den fördelaktigaste lagstiftningen för gruvverksamhet.

Endomines målsättning är att öka aktieägarvärdet genom att utveckla förekomsterna som ingår i Bolagets omfattande projektportfölj samt att genom fortsatt prospektering lokalisera och förädla nya förekomster i anslutning till den Karelska Guldlinjen och i finska Lappland. Bolaget kommer även att överväga olika andra möjligheter, inklusive förvärv av nya förekomster, för sin fortsatta tillväxt.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserverna enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

Endomines tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Endomines AB är noterat på OMX First North Premier i Stockholm: [ENDO.ST]. Erik Penser Bankaktiebolag är bolagets Certified Adviser och Likviditetsgarant.

Läs mer om Endomines på www.endomines.com

___________________

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktade uttalanden och antaganden om framtida händelser och förhållanden, som är föremål för olika risker och osäkerhet. Faktiska händelser och resultatutfall kan komma att skilja sig avsevärt från vad som framgår av sådana uttalanden till följd av risker och andra faktorer som Bolagets verksamhet påverkas av, varav en del ligger utanför Bolagets kontroll. Dessa faktorer inkluderar, tillgänglighet på kapital; tidpunkt och innehållet i olika åtgärdsprogram; resultat från prospektering och utveckling av mineralfyndigheter; tolkning av borrningsresultat och geologiska data; osäkerhet i kalkyler avseende mineraltillgångar och malmreserver; erhållande/behållande av undersökningstillstånd och bearbetningskoncessioner; merkostnader i projekt eller oförutsedda kostnader och utgifter; fluktuationer i metallpriser, valutakurser samt; förhållanden på marknaden och villkoren inom industrin.

Framtidsinriktade uttalanden och antaganden baserar sig på förväntningar och bedömningar hos Bolagets ledning vid den tidpunkt då uttalandet gjordes. Antagandena som använts som underlag för sådana uttalanden kan, trots att de verkade vara rimliga vid den tidpunkten, visa sig vara oklara och därmed ska ingen överdriven tilltro till uttalandena ges.