Endomines styrelse har beslutat om avstämningsdag för sammanläggning av aktier

Endomines AB (publ), pressmeddelande 26 september 2022 kl. 14:00 CEST

Vid extra bolagsstämma i Endomines AB (publ) ("Endomines") idag, den 26 september 2022, beslutades om sammanläggning av aktier, varvid fyrtio befintliga aktier ska läggas samman till en aktie (sammanläggning 1:40). Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för sammanläggningen av aktier.

Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdagen för sammanläggningen ska vara den 3 oktober 2022, vilket innebär att sista dag för handel i Endomines aktie före sammanläggningen kommer att vara den 29 september 2022 och första dag för handel i aktien efter sammanläggningen kommer att vara den 30 september 2022. Detta innebär att aktiekursen från och med den 30 september 2022 kommer att återspegla effekten av sammanläggningen. Till följd av sammanläggningen kommer aktierna i Endomines att från och med den 30 september 2022 ha en ny ISIN-kod: SE0018690059.

Efter genomförd sammanläggning av aktier kommer antalet aktier i Endomines att minska från 267 198 378 till 6 679 959. Den föreslagna sammanläggningen innebär samtidigt att aktiens kvotvärde ökar från 2 kronor till cirka 80 kronor.

För finska investerare som har sina aktier registrerade hos Euroclear Finland Oy, kommer den sista handelsdagen på Nasdaq Helsinki för den nuvarande aktien (med ISIN-kod SE0008294334) att vara den 29 september 2022. Det kommer inte att ske någon handel i Endomines aktier på Nasdaq Helsinki mellan 30 september 2022 och 3 oktober 2022. Handel med den nya aktien på Nasdaq Helsinki (med ISIN-kod SE0018690059) kommer att inledas den 4 oktober 2022.

Mikko Sopanen, CFO, mikko.sopanen@endomines.com, +358 50 434 7439

Endomines AB är ett gruvbolag med fokus på guld. Företaget utövar guldbrytning i Pamplo gruva i östra Finland och prospektering längs den Karelska Guldlinjen. Bolaget utvecklar även gruvverksamhet i Idaho, USA. Endomines strävar att förbättra sina tillväxtmöjligheter genom en utökad prospektering och företagsförvärv. Bolaget planerare att förvärva fyndigheter belägna i stabila jurisdiktioner, som snabbt och med begränsade investeringar kan sättas i produktion.