Kommuniké från årsstämma i Endomines AB den 16 april 2015

Årsstämma med aktieägarna i Endomines AB har hållits den 16 april 2015.

Disposition avseende Endomines resultat och ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och den verkställande direktören
Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkningen för år 2014 för moderbolaget samt koncernen. Stämman beslutade att ingen utdelning skulle lämnas och att bolagets tillgängliga medel disponeras så att i ny räkning överförs 144 561 965 kronor. Stämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2014 års förvaltning.

Styrelse
Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av fem ledamöter. Staffan Simberg, Stefan Månsson, Rauno Pitkänen och Meg Tivéus omvaldes som styrelseledamöter och Ann Zetterberg Littorin valdes till ny styrelseledamot. Därtill omvaldes Staffan Simberg till styrelsens ordförande. Mati Sallert hade avböjt omval.

Styrelsearvoden
Stämman beslutade vidare att arvode om 300 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande och att arvode ska utgå om 150 000 kronor till vardera styrelseledamot som inte är anställd i bolaget. Vidare beslutades att arvode för styrelseledamots arbete i av styrelsen inrättad ersättningskommitté, revisionskommitté och teknik- och säkerhetskommitté ska utgå med 25 000 kronor för varje sådan kommitté styrelseledamot arbetar i och att arvode till revisionskommitténs ordförande ska utgå med 50 000 kronor.

Valberedning
Stämman godkände det förslag som lagts fram avseende tillsättande av valberedning inför årsstämman 2016.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman beslutade även att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Emissionsbemyndigande
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller konvertibler med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Genom beslut med stöd av bemyndigandet ska det antal nya aktier som kan ges ut sammanlagt omfatta så många aktier som motsvarar högst 10 procent av befintligt antal aktier i Endomines vid tiden för registreringen av emissionsbemyndigandet.

För ytterligare information vänligen, kontakta:
Markus Ekberg, verkställande direktör i Endomines AB, tel. +358-40-706 48 50
Staffan Simberg, styrelseordförande i Endomines AB, tel. +358-50-020 92 16

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Endomines AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 april 2015 kl.08:45 svensk tid.

Om Endomines:
Endomines bedriver prospekterings- och gruvverksamhet längs den 40 km långa Karelska guldlinjen. Endomines kontrollerar genom olika myndighetstillstånd prospekteringsrättigheterna till hela detta område.

Bolagets första gruva Pampalo startades i februari 2011. Under 2014 påbörjades produktion av guldmalm från dagbrottet i Rämepuro och Bolaget planerar nu för start av drift vid guldfyndigheten Hosko. Malmen från Hosko kommer, liksom malmen från Rämepuro, att anrikas i det för Karelska guldlinjen centralt placerade anrikningsverket vid Pampalo.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekterings­bolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserver enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

Endomines har även ambitionen att aktivt delta i den framtida transformeringen och konsolideringen av den nordiska gruvbranschen och kommer därför att utvärdera eventuella möjligheter som uppstår.

Endomines AB är noterat på Nasdaq Stockholm: (ENDO) och på Nasdaq Helsinki: (ENDOM). Erik Penser Bankaktiebolag är bolagets likviditetsgarant i Stockholm och Helsingfors.