Kommuniké från extra bolagsstämma i Endomines AB (publ) den 26 september 2022

Endomines AB (publ), pressmeddelande 26 september 2022 kl. 13:00 CEST

Extra bolagsstämma i Endomines AB (publ) ("Bolaget") har hållits den 26 september 2022. Med stöd av tillfälliga lagregler genomfördes stämman enbart genom poströstning.

Beslut om sammanläggning av aktier och om ändring av bolagsordningen

Bolagsstämman beslutade om sammanläggning av Bolagets aktier och ändring av gränserna för  antalet aktier i bolagsordningen. Sammanläggningen ska ske genom att fyrtio (40) befintliga aktier ska läggas samman till en (1) ny aktie (sammanläggning 1:40). Om en aktieägares innehav av aktier inte motsvarar ett fullt antal nya aktier, kommer överskjutande aktier att övergå i Bolagets ägo vid avstämningsdagen för sammanläggningen. Överskjutande aktier kommer därefter att försäljas på Bolagets bekostnad, varvid berörda aktieägare kommer att erhålla sin andel av försäljningslikviden. Bolagsstämman beslutade även att bemyndiga styrelsen att fastställa avstämningsdag för sammanläggningen av aktier. Efter genomförd sammanläggning av aktier kommer antalet aktier i Bolaget att minska från 267 198 378 till 6 679 959. Sammanläggningen innebär samtidigt att aktiens kvotvärde ökar från 2 kronor till cirka 80 kronor. Beslutet om ändring av gränserna för antalet aktier i bolagsordningen innebär att antalet aktier i Bolaget ska vara lägst 6 000 000 och högst 24 000 000 (tidigare lägst 100 000 000 och högst 400 000 000).

Godkännande av fusionsplan mellan Endomines AB (publ) och Endomines Finland Oyj

Stämman beslutade att godkänna den gränsöverskridande omvända fusionen mellan Bolaget, som överlåtande bolag, och Endomines Finland Oyj (ett av Endomines AB (publ) helägt dotterbolag) ("Endomines Finland"), som övertagande bolag, i enlighet med den fusionsplan som upprättats gemensamt av bolagen. Fusionsplanen undertecknades av styrelsen i vart och ett av bolagen den 18 augusti 2022 och registrerades därefter hos, och kungjordes av, Bolagsverket. Som en följd av fusionen kommer Endomines Finland att bli det nya moderbolaget i Endomines-koncernen. Därigenom kommer Endomines-koncernens säte att flyttas till Esbo, Finland.

Som anges i fusionsplanen ska aktieägarna i Bolaget som fusionsvederlag erhålla en (1) ny aktie i Endomines Finland för varje aktie som de äger i Bolaget. Aktierna i Endomines Finland som lämnas som fusionsvederlag kommer att tas upp till handel på Nasdaq Helsinki. I anslutning till detta kommer handeln i aktierna i Bolaget på Nasdaq Stockholm och Nasdaq Helsinki att upphöra. När de sista villkoren för fusionen har uppfyllts, däribland att den finska Patent- och registerstyrelsen har registrerat fusionen i det finska handelsregistret, kommer rättsverkningarna av fusionen inträda och Endomines AB (publ) att upplösas. Denna tidpunkt förväntas infalla omkring den 16 december 2022.

Mikko Sopanen, CFO, mikko.sopanen@endomines.com, +358 50 434 7439

Endomines AB är ett gruvbolag med fokus på guld. Företaget utövar prospektering i östra Finland längs den Karelska Guldlinjen. Bolaget håller även på att påbörja gruvverksamhet i Idaho USA. Endomines strävar att förbättra sina långsiktiga tillväxtmöjligheter genom utökad prospektering och företagsförvärv. Endomines avser att förvärva fyndigheter belägna i stabila jurisdiktioner, som snabbt och med begränsade investeringar kan sättas i produktion.