Långa guldmineraliserade kärnsektioner från den fortsatta kärnborrningen i Korvilansuo

Endomines har utfört ytterligare prospekteringsborrning inom sin till 100 % kontrollerade Korvilansuoförekomst som ligger i anslutning till den Karelska Guldlinjen nära Ilomants i Östra Finland.

Den senaste borrkampanjen vid Korvilansuo hade som mål att utvidga den guldmineralisering som lokaliserades under 2011 års borrkampanj. Fyra nya hål om totalt 672,8 meter har borrats. Guldhalterna i några av de mineraliserade kärnsektionerna uppgick till:

• 34,2 m med 2,04 g/t guld
  • 15,0 m med 4,46 g/t guld
  • 9,8 m med 2,15 g/t guld
  • 9,0 m med 1,42 g/t guld
  • 6,0 m med 1,01 g/t guld
  • 4,0 m med 1,79 g/t guld
  • 1,0 m med 9,79 g/t guld

Eftersom de uppnådda prospekteringsresultaten är lovande har Endomines beslutat att inkludera Korvilansuoförekomst i den pågående miljökonsekvensbeskrivningen för den Karelska Guldlinjen. Studien, som utförs av Linnamaa Oy, förväntas vara klar och kunna lämnas in senast i oktober 2012. Studien täcker hela den 4 mil långa Karelska Guldlinjen och inkluderar alla hitintills kända guldmineraliseringar samt de långt framskridna prospekteringsprojekten i Hosko, Kuivisto, Rämepuro, Muurinsuo, Korvilansuo och Kuittila.

Rämepuroförekomsten, för vilken målet är att påbörja provdrift under sommaren 2013. Miljötillståndsansökningen förbereds av Pöyry Finland Oy.

Ytterligare en borrkampanj har påbörjats i mitten av augusti. Resultaten av denna kommer att redovisas så snart de föreligger.

Denna rapport har utarbetats av Jaakko Liikanen (MScGeol) som är en ”Kvalificerad Person” (QP) enligt SveMins och FinnMins regler. Liikanen äger 1 143 892 (1,44 %) aktier i Endomines och är anställd som teknisk chef i Bolaget. De data som ingår i detta pressmeddelande har inkluderats i Surpac databas och har verifierats mot originalcertifikaten från laboratorierna.

Ett fullständigt pressmeddelande i pdf-format återfinns på Bolagets hemsida

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Markus Ekberg
verkställande direktör i Endomines AB
tel. +358-40-706 48 50

eller besök Bolagets hemsida www.endomines.com

Om Endomines AB:
Endomines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsbolag som inlett produktionen i sin första guldgruva i östra Finland i februari 2011. Gruvan ligger i anslutning till den cirka 4 mil långa guldpotentiella Karelska Guldlinjen utefter vilken Endomines kontrollerar alla hittills kända guldförekomster.
Bolaget har flera andra guld- och industrimineralförekomster som nått olika utvecklingsstadier. Alla Endomines mineralförekomster ligger i Finland, ett politiskt stabilt land med högt utvecklad infrastruktur och rankat som ett av de länder som har den fördelaktigaste lagstiftningen för gruvverksamhet.
Endomines målsättning är att öka aktieägarvärdet genom att utveckla förekomsterna som ingår i Bolagets omfattande projektportfölj samt att genom fortsatt prospektering lokalisera och förädla nya förekomster i anslutning till den Karelska Guldlinjen och i finska Lappland. Bolaget kommer även att överväga olika andra möjligheter, inklusive förvärv av nya förekomster, för sin fortsatta tillväxt.
Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.
Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserverna enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.
Endomines tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom de antagits av den Europeiska Unionen.
Endomines AB är noterat på OMX First North Premier i Stockholm: [ENDO.ST]. Erik Penser Bankaktiebolag är bolagets Certified Adviser och Likviditetsgarant.
Läs mer om Endomines på www.endomines.com

___________________

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktade uttalanden och antaganden om framtida händelser och förhållanden, som är föremål för olika risker och osäkerhet. Faktiska händelser och resultatutfall kan komma att skilja sig avsevärt från vad som framgår av sådana uttalanden till följd av risker och andra faktorer som Bolagets verksamhet påverkas av, varav en del ligger utanför Bolagets kontroll. Dessa faktorer inkluderar, tillgänglighet på kapital; tidpunkt och innehållet i olika åtgärdsprogram; resultat från prospektering och utveckling av mineralfyndigheter; tolkning av borrningsresultat och geologiska data; osäkerhet i kalkyler avseende mineraltillgångar och malmreserver; erhållande/behållande av undersökningstillstånd och bearbetningskoncessioner; merkostnader i projekt eller oförutsedda kostnader och utgifter; fluktuationer i metallpriser, valutakurser samt; förhållanden på marknaden och villkoren inom industrin.
Framtidsinriktade uttalanden och antaganden baserar sig på förväntningar och bedömningar hos Bolagets ledning vid den tidpunkt då uttalandet gjordes. Antagandena som använts som underlag för sådana uttalanden kan, trots att de verkade vara rimliga vid den tidpunkten, visa sig vara oklara och därmed ska ingen överdriven tilltro till uttalandena ges.