Nya guldmineraliserade zoner har hittats i Pampalo

Bolaget rapporterar resultaten av det kärnborrningsprogram som genomförts under 2013 inom Pampalogruvans bearbetningskoncession i Ilomants kommun i östra Finland.

Resultatet av borrprogrammet inkluderar ett flertal betydande och uppmuntrande kärnsektioner från hål borrade i ett område norr om dagbrottet i Pampalo (P-299: 31,6 m med 2,6 g/t guld, P-306: 11,0 meter med 2,4 g/t guld, P-312: 10,0 m med 2,3 g/t guld, P-319: 8,7 meter med 3,1 g/t guld och P-322: 6,0 meter med 4,1 g/t guld).

Alla mineralrättigheter inom Pampalogruvans brytningsområde ägs av Bolaget.

Borrningarna har identifierat två̊ tidigare okända mineraliserade zoner med betydande guldhalter. Den östra mineraliseringen kallas Lietoja-zonen medan den västra kallas D-zone. Upptäckten är resultatet av detaljerad kärnborrning, strukturella undersökningar, geologiska karteringsarbeten i dagen samt framtagandet av en ny strukturell modell för guldmineraliseringarna inom Pampalo-området i stort. Resultaten av borrningsprogrammet och figurer som visar den preliminära tolkningen har publicerats på Bolagets hemsida.

Den övre delen av Lietoja-zonen ligger inom det planerade dagbrottet i Pampalo East. Mineraliseringen fortsätter minst 120 meter och D-zone ner till minst 80 meters djup. Guldmineraliseringen i själva Pampalo-gruvan uppträder i tre zoner som med detaljerad tät kärnborrning har undersökts ner till cirka 550 meters djup. Prospekteringsborrning mot djupet indikerar att mineraliseringen fortsätter ner till minst 700 meters djup.

Alla analysresultat som erhållits fram till den 31:a januari 2014 har redovisats. Totalt omfattade programmet 1 916 borrmeter. Från borrkärnorna uttogs 994 sektioner vilka sändes till laboratoriet för analys. Hittills har 588 analysresultat erhållits.

”Resultaten ligger i linje med vad vi förväntat oss. Vi är övertygade om att det i Pampalo-området finns ytterligare guldmineraliseringar som stärker Bolagets framtida utveckling. Den nyligen etablerade strukturella modellen kan komma att resultera i ökade mineraltillgångar och mineralreserver i Pampalo och förlänger därmed gruvans förväntade livslängd” kommenterar Markus Ekberg VD för Endomines.

Analysresultat och tekniska parametrar redovisas närmare på Endomines hemsida http://endomines.com/index.php/karelska-guldlinjen/prospektering-2013/borresultat-pampalo-17-februari-2014

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Markus Ekberg
verkställande direktör i Endomines AB
tel. +358-40-706 48 50

eller besök bolagets hemsida: www.endomines.com

Om Endomines AB

Endomines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsbolag som inlett produktionen i sin första guldgruva i östra Finland i februari 2011. Gruvan ligger i anslutning till den cirka 4 mil långa guldpotentiella Karelska Guldlinjen utefter vilken Endomines kontrollerar alla hittills kända guldförekomster.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserverna enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

Endomines AB är noterat på NASDAQ OMX Stockholm: [ENDO] och på NASDAQ OMX Helsinki: [ENDOM]. Pareto Öhman AB är bolagets likviditetsgarant i Stockholm.

___________________________________________________________________

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktade uttalanden och antaganden om framtida händelser och förhållanden, som är föremål för olika risker och osäkerhet. Faktiska händelser och resultatutfall kan komma att skilja sig avsevärt från vad som framgår av sådana uttalanden till följd av risker och andra faktorer som Bolagets verksamhet påverkas av, varav en del ligger utanför Bolagets kontroll. Dessa faktorer inkluderar, tillgänglighet på kapital; tidpunkt och innehållet i olika åtgärdsprogram; resultat från prospektering och utveckling av mineralfyndigheter; tolkning av borrningsresultat och geologiska data; osäkerhet i kalkyler avseende mineraltillgångar och malmreserver; erhållande/behållande av undersökningstillstånd och bearbetningskoncessioner; merkostnader i projekt eller oförutsedda kostnader och utgifter; fluktuationer i metallpriser, valutakurser samt; förhållanden på marknaden och villkoren inom industrin.

Framtidsinriktade uttalanden och antaganden baserar sig på förväntningar och bedömningar hos Bolagets ledning vid den tidpunkt då uttalandet gjordes. Antagandena som använts som underlag för sådana uttalanden kan, trots att de verkade vara rimliga vid den tidpunkten, visa sig vara oklara och därmed ska ingen överdriven tilltro till uttalandena ges.
___________________________________________________________________

Denna rapport innehåller sådan information som Endomines AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 februari 2014 kl.08:45 svensk tid.