Sammandrag av delårsrapport för januari–juni 2013

Hela rapporten kan laddas ned från Bolagets hemsida.

Andra kvartalet 2013

• Guldproduktionen var 168,1 kg (244,5), en minskning med 31 %
  • Intäkterna uppgick till 28,4 MSEK (84,2), en minskning med 66 % som främst kan förklaras av lägre försäljningsvolym och realiserade guldpriser samt frånvaro av guldprissäkring föregående år
  • EBITDA före orealiserat resultat på derivatinstrument uppgick till -24,9 MSEK (44,6)
  • Resultatet efter skatt från kvarvarande verksamheter uppgick till -7,5 MSEK (3,7)
  • Resultatet per aktie från kvarvarande verksamheter var SEK -0,09 (0,05)
  • Endominesaktien är sekundärnoterad på NASDAQ OMX Helsinki sedan den 14 maj
  • Kapacitetsökningsprojektet i Pampalos anrikningsverk har genomförts
  • Miljökonsekvensbeskrivningen för Karelska Guldlinjen har slutförts
  • Endomines och Cove Resources har avtalat om att ändra förfallodag för försäljningen av Kalvinit Oy

Januari – juni 2013

• Guldproduktionen var 348,5 kg (413,3), en minskning med 16 %
  • Intäkterna uppgick till 68,6 MSEK (118,7), en minskning med 42 %
  • EBITDA före orealiserat resultat på derivatinstrument uppgick till -16,0 MSEK (46,0)
  • Resultatet efter skatt från kvarvarande verksamheter uppgick till -12,9 MSEK (-6,3)
  • Resultatet per aktie från kvarvarande verksamheter var SEK -0,15 (-0,08)
  • Likvida medel vid delårsperiodens slut uppgick till 100,2 MSEK (31 december 2012: 69,0)
  • En riktad nyemission tillförde Bolaget 45,2 MSEK säkerställer utökade prospekteringsaktiviteter för åtminstone de kommande två åren

Produktionsmål och utsikter för 2013

• Produktionen bedöms bli väsentligt högre under det andra halvåret jämfört med det första halvåret och guldproduktionen för helåret bedöms kunna uppgå till 800-900 kg
  • Nya uppskattningar av mineraltillgångar och mineralreserver lämnas under första kvartalet 2014

Finansiella nyckeltal

Q2 Första halvåret
MSEK om ej annat anges 2013 2012 differens 2013 2012 differens
Intäkter 28,4 84,2 -55,8 68,6 118,7 -50,1
EBITDA före orealiserat resultat på derivatinstrument -24,9 44,6 -69,5 -16,0 46,0 -62,0
Rörelseresultat -18,0 8,6 -26,6 -16,5 0,8 -17,3
i procent av intäkterna -63,4% 10,3% -24,1% 0,7%
Periodens resultat från kvarvarande verksamheter -7,5 3,7 -11,3 -12,8 -6,3 -6,5
Resultat per aktie från kvarvarande verksamheter -0,09 0,05 -0,14 -0,15 -0,08 -0,07
Guldproduktion, kg 168,1 244,5 -76,4 348,5 413,3 -64,8
Cash Cost, USD/oz 1 441 692 749 1 247 770 477
Periodens kassaflöde 11,5 -14,9 26,4 30,4 -15,9 46,3
Likvida medel vid periodens slut 100,2 29,8 70,4 100,2 29,8 70,4

Kommentarer till verksamheten

Allmänt om det andra kvartalet
Resultatet under årets andra kvartal påverkades av ett flertal negativa effekter såsom låg produktionsvolym på grund av brytning av fattigare malm och lägre marknadspriser för guld. Brytning av fattigare malm gav lägre guldhalt i flotationskoncentratet vilket gjorde att smältkostnaden blev högre. Detta i sin tur påverkade det realiserade guldpriset negativt. Realiserade guldprissäkringar belastade resultatet 2013 medan ingen guldprissäkring realiserades under jämförelseperioden. En periodiseringseffekt avseende malmlagret ledde till en extra kostnad under det andra kvartalet, men hänförde sig egentligen till det första kvartalet.

Pampalo guldgruva
Guldproduktionen under det andra kvartalet var 168,1 kg, vilket var lägre än Bolagets målsättning. Detta berodde på att brytningen under jord i huvudsak skedde i områden med lägre guldhalt och i de fattigare övre delarna av Pampalo East-dagbrottet. Produktionen för första halvåret 2013 uppgick till 348,5 kg guld.

Bedömd produktion för helåret 2013 reviderades i juli till 800 – 900 kg från tidigare 900 -1 000 kg guld.

Kapacitetsökningsprojektet i Pampalo anrikningsverk har genomförts. Den beräknade kapaciteten är 50 ton/h, vilket motsvarar en årlig kapacitet på 420 000 ton. Endomines avser att driva anläggningen med ett årligt kapacitetsutnyttjande på upp till 380 000 ton per år i enlighet med nuvarande miljötillstånd.

Nyckeltal för produktionen[1]

Q3-
Q4-
Q1-
Q2-
Rullande 12 Helår
Bruten malm (ton) 61 988 69 950 90 386 103 579 325 903 250 790
Anrikad malm (ton) 64 177 59 446 58 856 80 939 263 418 249 949
Ingående guldhalt (g/t) 3,2 5,4 3,5 2,3 3,5 4,0
Guldutbyte i verket (%) 85,5 87,2 88,4 86,7 87 86,1
Kapacitetsutnyttjandetimmar (%) 95,0 88,1 88,8 92,7 91,2 91,0
Guldproduktion (kg) 175,8 277,4 180,4 168,1 801,7 866,5
Guldproduktion (tr oz) 5 652 8 919 5 800 5 405 25 776 27 860
Skadefrekvens LTIFR[2] 10 9 0 8 8 9
Kostnader per anrikat malmton (EUR) 64 90 70 80 76 73
Kostnader per anrikat malmton (SEK) 535 778 598 687 650 640
Cash Cost (USD/oz) rullande 12 månader 811 753 745 954 954 753
Cash Cost (USD/oz)[3] 804 686 1 081 1 441 954 753

Prospektering och utvecklingsarbeten i anslutning till den Karelska Guldlinjen

Finansieringen av prospekteringsaktiviteterna har säkerställts för åtminstone de kommande två åren. Prospekteringsprogrammet, vars målsättning är att väsentligt öka gruvprojektets livslängd, framskrider enligt plan. Totalt har tre kärn­borrnings­riggar använts för undersökningsarbeten vid guldförekomsterna i Korvilansuo, Hosko och Rämepuro. Fram till slutet av juni har 5 800 m (67 hål) borrats.

Jordavrymning pågår vid satellitförekomsten i Rämepuro och provbrytning av malm i industriell skala har påbörjats. Den brutna malmen kommer att transporteras till verket i Pampalo för vidare behandling. Fullskalig produktion är planerad till början av 2014.

En beskrivning av miljökonsekvenserna vid en framtida produktion i Bolagets sju hittills kända satellit­förekomster har upprättats och lämnats in till Närings-, trafik- och miljöcentralen i Norra Karelen. Rapporten omfattar en grundlig utredning av miljöpåverkan vid en framtida brytning och transport av malmerna till anrikningsverket i Pampalo från de hittills kända guldförekomsterna Hosko, Kuivisto, Pampalo NW, Rämepuro, Muurinsuo, Korvilansuo och Kuittila samt verksamhetens påverkan på människors levnadsförhållanden. Alla aktiviteter från förberedelser för malmbrytning till avslutande återställningsarbeten har inkluderats i rapporten. Miljökonsekvensbeskrivningen omfattar den idag uppskattade livslängden för gruvprojekten och sträcker sig fram till 2020.

Endomines har vidare kommit överens med miljömyndigheterna om att ett förnyat miljötillstånd för Pampalo skall innefattas i den aktuella ansökan om miljötillstånd för Rämepuroförekomsten. Syftet med detta är att säkerställa en så snabb hantering som möjligt av de båda miljötillstånden.

Bolaget
I mars genomfördes en riktad nyemission som tillförde Bolaget 45 MSEK netto efter emissions­kostnader. Syftet med emissionen var att finansiera en mer expansiv prospektering längs den Karelska Guldlinjen. Intresset för emissionen var stort och tilldelning av 7 944 000 aktier har skett till huvudsakligen svenska och finländska investerare. Efter emissionen uppgår antalet aktier till 87 385 625, varav de nyemitterade aktierna utgör cirka 9,1 procent av aktiekapitalet. Bolagets aktiekapital ökade med 23,8 MSEK till 262,2 MSEK.

I maj sekundärnoterades Bolaget på Nasdaq OMX Helsinki. Första dag för handel var den 14 maj 2013. Endomines bibehåller sin primära notering på NASDAQ OMX Stockholm. Inget utgivande av nya aktier skedde i samband med sekundärnoteringen.

Endomines AB och Cove Resources Ltd har den 12 april 2013 avtalat om ändring av förfallodag för det överlåtelseavtal som ingicks i juli 2012 mellan bolagen avseende överlåtelsen av samtliga aktier i Kalvinit Oy. Förfallodagen flyttas fram med en månad i taget i upp till sex månader från nuvarande förfallodag, som är den 15 maj 2013. Vid eventuellt fullföljande skall Cove betala ytterligare ca 0,4 MSEK (EUR 50 000) för varje månad som försäljningen flyttats fram. Den tilläggsköpeskilling som kan utgå enligt detta avtal är högst ca 2,6 MSEK (EUR 300 000).

Personal
Vid utgången av kvartalet var 96 personer anställda i Bolaget, varav sju var semestervikarier. Av den ordinarie personalen arbetade 78 vid Pampalogruvan medan sju var engagerade i prospekteringen och fyra inom administrationen i Stockholm och Ilomants. Entreprenadföretagen som är verksamma i Pampalogruvan hade 31 anställda.

Guldpriset
Under de senaste månaderna har situationen på guldmarknaden förändrats och det råder flera olika meningar om den framtida guldprisutvecklingen. Bolaget följer guldpriset och prognoserna noggrant för att vid behov kunna anpassa verksamheten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Ekberg
verkställande direktör i Endomines AB
tel. +358-40-706 48 50
eller besök bolagets hemsida: www.endomines.com

Om Endomines AB:
Endomines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsbolag som inlett produktionen i sin första guldgruva i östra Finland i februari 2011. Gruvan ligger i anslutning till den cirka 4 mil långa guldpotentiella Karelska Guldlinjen utefter vilken Endomines kontrollerar alla hittills kända guldförekomster.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekterings­bolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserverna enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

Endomines AB är noterat på NASDAQ OMX Stockholm: [ENDO] och på NASDAQ OMX Helsinki: [ENDOM]. Pareto Öhman AB är bolagets likviditetsgarant.

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktade uttalanden och antaganden om framtida händelser och förhållanden, som är föremål för olika risker och osäkerhet. Faktiska händelser och resultatutfall kan komma att skilja sig avsevärt från vad som framgår av sådana uttalanden till följd av risker och andra faktorer som Bolagets verksamhet påverkas av, varav en del ligger utanför Bolagets kontroll. Dessa faktorer inkluderar, tillgänglighet på kapital; tidpunkt och innehållet i olika åtgärdsprogram; resultat från prospektering och utveckling av mineralfyndigheter; tolkning av borrningsresultat och geologiska data; osäkerhet i kalkyler avseende mineraltillgångar och malmreserver; erhållande/behållande av undersökningstillstånd och bearbetningskoncessioner; merkostnader i projekt eller oförutsedda kostnader och utgifter; fluktuationer i metallpriser, valutakurser samt; förhållanden på marknaden och villkoren inom industrin.

Framtidsinriktade uttalanden och antaganden baserar sig på förväntningar och bedömningar hos Bolagets ledning vid den tidpunkt då uttalandet gjordes. Antagandena som använts som underlag för sådana uttalanden kan, trots att de verkade vara rimliga vid den tidpunkten, visa sig vara oklara och därmed ska ingen överdriven tilltro till uttalandena ges.

Denna rapport innehåller sådan information som Endomines AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2013 kl. 08:45 svensk tid.

[1] Produktionsuppgifterna för Q2/2013 baserar sig på egna analyser och har inte bekräftats av externa laboratorier. Uppgifterna är individuellt avrundade.
[2] LTIFR = Antalet rapporterade skador som lett till en frånvarodag räknat per miljon arbetstimmar beräknat på rullande 12 månader. LTIFR är beräknad för hela Bolaget.
[3] Endomines beräknar "Cash Cost" per oz i enlighet med riktlinjerna publicerade av “The Gold Institute Production Cost Standard”. Malmbrytning, anrikning, gruvadministration samt externa smält- och raffineringskostnader inkluderas i kostnaden medan avskrivningar, övriga kapitalkostnader och prospektering exkluderas, dvs. “Cash Cost” beräknas per betalbar troy oz guld. Uppgift om ”Cash Cost” lämnas som tilläggsinformation och justeras inte enligt IFRS. Kostnaderna har omräknats från EUR med kvartalets genomsnittskurs mot USD. Cash cost för Q1 2013 har ändrats med anledning av en periodiseringseffekt på malmlagervärdet.