Uppdatering av prospekteringsresultat: De flesta borrhålen har träffat guldmineraliseringar

Detta pressmeddelande är ett sammandrag. Hela rapporten kan laddas ned från Bolagets hemsida.

Endomines har genomfört ytterligare prospekteringsborrningar för att undersöka sina guldförekomster längs Karelska Guldlinjen, i närheten av Ilomants, östra Finland. Bolaget, som har alla mineralrättigheter för dessa guldförekomster, kan nu med tillfredställelse publicera de resultat från analyseringen av kärnsektionerna, som erhållits fram till den 20:e augusti 2013.

Som resultat av de minskade aktiviteterna inom gruvbranschen under året har det varit fördelaktigt att prospektera. Borrmaskiner så väl som laboratoriekapacitet har varit tillgängliga till lägre kostnader än tidigare eftersom många bolag reducerat sin prospekteringsverksamhet.

Målsättningen med första etappen i den genomförda borrningskampanjen var dels att lokalisera nya målområden dels att undersöka utsträckningen av tidigare konstaterade mineraliseringar. Hittills har 61 kärnhål borrats (7 799 meter). Av dessa har cirka 6 000 meter karterats och 5 091 kärnsektioner har sänts för analys. Fram till den 20:e augusti hade analysresultaten för 3 990 kärnsektioner erhållits.

Närmare 90 % av de borrade kärnhålen träffar guldmineraliseringar vilket tydligt understryker den betydande potentialen som finns för att lokalisera guldmalmer i anslutning till Karelska Guldlinjen. Kärnborrningen har genomförts inom och i anslutning till guldförekomsterna i Hosko, Rämepuro och Muurinsuo-Korvilansuo.

"Det är mycket uppmuntrande att de allra flesta hålen över hela området har träffat guldmineralisering. Detta bekräftar vår uppfattning att det har förekommit omfattande malmbildande processer längs Karelska Guldlinjen. Vi ser mycket positivt fram emot vårt kommande prospekteringsprogram. Korvilansuoområdet, där vi träffat rikliga halter av guldmineraliseringar nära berggrundsytan, kommer fortsättningsvis att vara vårt huvudsakliga mål. Vi kommer emellertid också att fortsätta prospekteringen av de övriga förekomsterna, för att utveckla den fulla potentialen av Karelska Guldlinjen”, säger Endomines vd Markus Ekberg i en kommentar.

Borrningskampanjens andra etapp har inletts. Målsättningen med denna är i första hand att utöka mineralreserverna inom Pampalo, Rämepuro och Hosko områdena samt mineralresurserna i Korvilansuo-Muurinsuo-området. Den andra etappen av borrprogrammet kommer att genomföras med tre borrmaskiner för att snabbare erhålla resultat. Totalt beräknas 9 000 meter borras under den andra etappen.

Övrigt
Miljökonsekvensbeskrivningen för Karelska Guldlinjen har lämnats in och myndigheternas beslut förväntas under hösten 2013. Rapporten omfattar hela den 40 km långa Karelska Guldlinjen och inkluderar alla hittills kända guldförekomster och långt framskridna prospekteringsprojekt som Hosko, Kuivisto, Rämepuro, Muurinsuo, Korvilansuo och Kuittila.

Ansökan om miljötillstånd för Rämepuro, som utarbetats av Pöyry Finland Oy, har lämnats in i juni 2013.

Analysresultat, de redovisade borrhålens läge samt tekniska parametrar redovisas närmare på Endomines hemsida (http://www.endomines.com/index.php/karelska-guldlinjen/prospektering-2013).

De tekniska delarna i detta pressmeddelande har utarbetats av Jaakko Liikanen (MScGeol) som är en ”Kvalificerad Person” (QP) enligt SveMins och FinnMins regler. Jaakko Liikanen, som är Bolagets tekniska chef, äger 1 120 892 aktier, dvs 1,3% i Endomines. De data som ingår i detta pressmeddelande har inkluderats i Surpac databas och har verifierats mot originalcertifikaten från laboratoriet. Den ”Kvalificerad Personen” har ej genomfört någon oberoende provtagning av borrkärnorna. Han har emellertid granskat kvalitetssäkringen och kvalitetskontrollen och anser att de redovisade resultaten ligger inom förväntade felmarginaler.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Ekberg
verkställande direktör i Endomines AB
tel. +358-40-706 48 50

eller besök Bolagets hemsida: www.endomines.com

Om Endomines AB
Endomines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsbolag som inlett produktionen i sin första guldgruva i östra Finland i februari 2011. Gruvan ligger i anslutning till den cirka 4 mil långa guldpotentiella Karelska Guldlinjen utefter vilken Endomines kontrollerar alla hittills kända guldförekomster.

Bolagets affärsmetoder och gruvverksamhet grundar sig på hållbara värderingar och på att minimera miljöpåverkan.

Endomines tillämpar SveMin:s och FinnMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Endomines har valt att redovisa mineraltillgångarna och mineralreserverna enligt JORC-koden, som är en internationellt accepterad kod för rapportering av mineraltillgångar och mineralreserver i den australiska regionen.

Endomines AB är noterat på NASDAQ OMX Stockholm: [ENDO] och på NASDAQ OMX Helsinki: [ENDOM]. Pareto Öhman AB är bolagets likviditetsgarant på Stockholmsbörsen.

________________________________________________________________________________________

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktade uttalanden och antaganden om framtida händelser och förhållanden, som är föremål för olika risker och osäkerhet. Faktiska händelser och resultatutfall kan komma att skilja sig avsevärt från vad som framgår av sådana uttalanden till följd av risker och andra faktorer som Bolagets verksamhet påverkas av, varav en del ligger utanför Bolagets kontroll. Dessa faktorer inkluderar, tillgänglighet på kapital; tidpunkt och innehållet i olika åtgärdsprogram; resultat från prospektering och utveckling av mineralfyndigheter; tolkning av borrningsresultat och geologiska data; osäkerhet i kalkyler avseende mineraltillgångar och malmreserver; erhållande/behållande av undersökningstillstånd och bearbetningskoncessioner; merkostnader i projekt eller oförutsedda kostnader och utgifter; fluktuationer i metallpriser, valutakurser samt; förhållanden på marknaden och villkoren inom industrin.

Framtidsinriktade uttalanden och antaganden baserar sig på förväntningar och bedömningar hos Bolagets ledning vid den tidpunkt då uttalandet gjordes. Antagandena som använts som underlag för sådana uttalanden kan, trots att de verkade vara rimliga vid den tidpunkten, visa sig vara oklara och därmed ska ingen överdriven tilltro till uttalandena ges.

Denna rapport innehåller sådan information som Endomines AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 augusti 2013 kl.08:45 svensk tid.