Uppdatering om fusionprocessen

Uppdatering om fusionprocessen

Endomines AB (publ), pressmeddelande 23.12.2021 kl 12:00 CET

Såsom tidigare kommunicerats i juni 2021 undertecknade Endomines AB (publ) (”Endomines”) en fusionsplan avseende flytt av bolagets säte från Sverige till Finland i form av en omvänd gränsöverskridande fusion, varigenom det nuvarande noterade moderbolaget, Endomines, ska fusioneras med ett nybildat finskt helägt dotterbolag, Endomines Finland Oyj (”Endomines Finland”), som fortsätter som det överlevande bolaget (”Fusionen”). Fusionen godkändes av en extra bolagsstämma i Endomines i juli 2021 och var initialt planerad att slutföras under hösten 2021. Nasdaq Helsinki har godkänt Endomines Finlands noteringsansökan med förbehåll för att sedvanliga villkor uppfylls.

Eftersom Euroclear Sweden har beslutat att inte längre ansluta aktier i utländska bolag från sommaren 2021, skulle aktieägare i Endomines som har sina aktier på ett värdepappers- eller depåkonto registrerat hos Euroclear Sweden erhålla svenska depåbevis i Endomines Finland genom Fusionen istället för aktier. Endomines har sedan sommaren varit i kontakt med olika utgivare av depåbevis i Sverige. Det har dock varit svårt att hitta en lämplig aktör för att ge ut depåbevisen. För att genomföra Fusionen behöver Endomines ansöka om registrering hos den finska patent- och registerstyrelsen senast den 27 mars 2022. Endomines fortsätter diskussionerna med potentiella utgivare av depåbevis och att undersöka olika möjligheter för att slutföra Fusionen. En närmare uppdatering kommer att ges så snart mer information finns tillgänglig.

Seppo Tuovinen, ställföreträdande VD, seppo.tuovinen@endomines.com, +358 50 576 0143

Ingmar Haga, ordförande, ingmar.haga@endomines.com, +358 40 700 35 18

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl 12:00 CET den 23 december 2021.

Endomines AB är ett gruvbolag med fokus på guld. Företaget utövar prospektering i östra Finland längs den Karelska Guldlinjen. Bolaget håller även på att påbörja gruvverksamhet i Idaho USA och Finland. Endomines strävar att förbättra sina långsiktiga tillväxtmöjligheter genom utökad prospektering och företagsförvärv. Endomines avser att förvärva fyndigheter belägna i stabila jurisdiktioner, som snabbt och med begränsade investeringar kan sättas i produktion.