Johan Wall ny VD för Enea

Johan Wall ny VD för Enea Ola Berglund har meddelat styrelsen för Enea Data AB att han önskar lämna sin post efter fyra år som VD. Styrelsen har därför beslutat att per den 29 mars 2004 utse Johan Wall till ny VD. Johan Wall, född 1964, civilingenjör vid KTH har många års erfarenhet av teknikutveckling vid USAs största teleoperatör Verizon i Boston. Han startade internetkonsultföretaget Netsolutions 1995 och var VD fram till 1999 när företaget köptes av Framfab. Därefter verkade Johan Wall som chef för Framfabs svenska och internationella konsultverksamhet. Han utnämndes till VD för Framfab 2000 och ledde rekonstruktionen av detta företag under två år. Johan Wall har sedan dess varit verksam vid Stanford University i Kalifornien. Enea Data AB är en världsledande leverantör av operativsystem och konsulttjänster för realtidsapplikationer med en huvudinriktning mot krävande system inom telekombranschen med kunder som Ericsson, Nokia, Alcatel, Motorola, Texas Instruments, Agere och Infineon. Som en följd av den djupa krisen inom bl a denna bransch har styrelse och ledning för Enea under de senaste åren genomfört en omfattande rekonstruktion. Denna har omfattat införande av ny strategi och organisation, omfattande personalnedskärningar och andra kostnadssänkningar samt förstärkt eget kapital genom en nyemission till aktieägarna. Hela detta program har kraftfullt letts och drivits av företagets VD, Ola Berglund. "Det har varit arbetsamt men också stimulerande att genomföra rekonstruktionen", säger Ola Berglund. "Men allting har sin tid och nu när den är genomförd och Enea visar en positiv resultatutveckling är det en lämplig tidpunkt att lämna över ansvaret till nya krafter med fokus på att driva nästa steg i Eneas utveckling." "Det gläder mig mycket att styrelsen nu i nästa fas av utvecklingen av det nya Enea kan välkomna Johan Wall som ny VD. Johan har visat att han kan leda och utveckla kunskapsföretag, att han kan IT och telekom och han har dessutom en stark marknadsprofil", säger styrelsens ordförande Staffan Ahlberg. "Enea är i ett intressant läge med moderna och tekniskt avancerade produkter, världsledande kunder och en global närvaro med ytterst kompetenta medarbetare", säger Johan Wall. "Och det verkar finnas god potential för att utveckla bolaget vidare. Jag är därför mycket stimulerad av att i det här skedet få ta över det ansvaret för Enea." Frågor med anledning av denna pressrelease kan ställas under den tidigare annonserade telefonkonferensen gällande bokslutskommunikén för 2003. Telefonkonferensen äger rum fredagen den 6 februari kl.11.00 på svenska samt kl.15.00 på engelska. Telefonnummer: 08-727 77 50 kl. 11.00 på svenska 08-727 77 51 kl. 15.00 på engelska Frågor kan också ställas direkt till: Styrelsens ordförande Staffan Ahlberg, 0706-27 24 20 Enea Datas VD Ola Berglund, 0709-71 44 17 Tillträdande VD Johan Wall, 0705-54 18 00 Med Eneas 35 års erfarenhet av systemutveckling och kunnande inom realtidsteknik, hjälper vi våra kunder i Sverige och i övriga världen att bygga avancerade system där kvalitet, hög tillgänglighet och användbarhet är avgörande ledord. Vårt kunnande delar vi med oss genom våra produkter, tjänster och utbildningar. Med stöd i vår egenutvecklade realtidsteknologi har vi hjälpt många kunder att förverkliga sina idéer på ett säkert och kostnadseffektivt sätt. Eneas världsledande realtidsoperativsystem OSE är i dag kärnan i många data- och telekomleverantörers produkter. Inom Norden erbjuder Enea dessutom tjänster, utbildning och systemlösningar för verksamhetsstöd till företag, organisationer och myndigheter med höga krav på användbarhet och tillförlitlighet. Koncernen omfattar 550 anställda och finns i Sverige, USA, Tyskland, Frankrike, England och Japan. Huvudkontoret ligger i Täby, Sverige. Enea Data AB:s aktier är noterade på Stockholmsbörsens Attract-40 lista. För mer information besök våra hemsidor www.enea.se, www.enea.com och www.ose.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/06/20040206BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/06/20040206BIT00050/wkr0002.pdf