Avtalsförhandlingarna för energibranschen har strandat

Efter drygt två månaders förhandlingar strandade Elektrikerförbundet (SEF) under onsdagen förhandlingarna om ett nytt kraftverksavtal med Energiföretagens Arbetsgivareförening (EFA). SEF kräver nära 50 procent mer i löneökningar och avvisar därmed den nivå som accepterats av LO-förbunden IF Metall, GS och Livs. SEF har sagt upp gällande avtal och har varslat om stridsåtgärder som träder ikraft den 15 april kl 07.00. Enligt EFA bör förhandlingarna fortsätta med utgångspunkt i den norm som nu satts inom industrin.

SEFs lönekrav är nära 50 procent högre än det avtal IF Metall tecknat med Teknikarbetsgivarna. Elektrikerförbundet kräver att lönerna skall höjas med 5,2 % under en två-årsperiod. Nattens avtal för LO-förbunden GS och Livs innebär att normen från den utlandskonkurrerande industrin nu även accepterats i hemmamarknadsnäringar. EFA fick under onsdagen besked att SEF inte hade för avsikt att acceptera den sedan i natt ytterligare förstärkta normen i industrins avtal. SEF accepterar inte vare sig nivån eller lösningen på bemanningsfrågan. Bemanningsfrågan har under förhandlingarna i princip inte diskuterats eftersom man har avvaktat industrilösningen. Efter nattens avtal föreligger det ytterligare modeller för lösningar på bemanningsfrågan varför EFA anser att förhandlingarna ska fortsätta då denna fråga inte är färdigförhandlad. SEFs varsel innebär övertidsblockad, förbud mot nyanställning samt förbud mot utökad inhyrning av arbetskraft. EFA har fört diskussioner med Medlingsinstitutet och begärt att medlare utses. SEF har tidigare avböjt EFAs förslag om frivillig medling. Kontaktperson: Ulrika Egerlid Schotte, vd, direkttel 08-762 78 94, mobil 070-516 05 81 e-mail: ulrika.egerlid-schotte@efa.se Besöksadress: Regeringsgatan 60, Stockholm Postadress: 103 29 Stockholm