EFA: Dags för Elektrikerförbundet att vakna

När andra förbund har accepterat industrins norm fortsätter Elektrikerförbundet att driva en konflikt som nu drabbat 40 vattenkraftstationer runtom i landet. Samtidigt varslar Elektrikerna om allvarliga stridsåtgärder inom installationsavtalets område. Den 10 maj inleds exempelvis strejk vid Forsmarks kärnkraftverk. – Nu har andra fackförbund tagit sitt ansvar. Nu måste även Elektrikerförbundet vakna och acceptera en överenskommelse inom industrins norm, säger Ulrika Egerlid Schotte, VD för EnergiFöretagens Arbetsgivareförening (EFA). Elektrikerförbundet kräver löneökningar som överstiger industrins norm med nära 50 procent. Detta trots att deras medlemmar tjänar i snitt 32 400 kronor i månaden inklusive tillägg. – Det är många som upprörts över Elektrikernas orimliga lönekrav och ansvarslösa agerande. Snart borde till och med de själva inse att deras konflikt är utsiktslös, säger Ulrika Egerlid Schotte. Kontaktperson: Ulrika Egerlid Schotte, vd, direkttel 08-762 78 94, mobil 070-516 05 81 e-mail: ulrika.egerlid-schotte@efa.se