EFA: Inga framsteg i förhandlingarna

Förhandlingarna mellan Energiföretagens Arbetsgivareförening (EFA) och Elektrikerförbundet fortsatte under måndagseftermiddagen. Tyvärr ser framstegen ut att vara långt borta.

– Vi träffar Elektrikerförbundet igen imorgon klockan 10.00, men efter dagens förhandlingar kan jag inte påstå att jag är särskilt hoppfull, säger Ulrika Egerlid Schotte, vd för EFA. – EFA är fast beslutna om att fortsätta förhandlingarna för att nå en överenskommelse som ligger inom industrinormen. Att en högavlönad yrkesgrupp som elektrikerna skulle tillskansa sig mer än så är inte rimligt. Framförallt inte i en tid då industrin håller på att återhämta sig från den djupaste krisen i modern tid, säger Ulrika Egerlid Schotte. Under helgen stannade flera vattenkraftstationer och på grund av Elektrikernas konfliktåtgärder kan felen inte åtgärdas. Detta innebär att kraftverken nu står still tills konflikten är löst. – Nu ser vi effekterna av Elektrikerförbundets oansvariga konfliktåtgärder. De fruktade konsekvenserna har nu blivit verklighet. När vattenkraftstationerna står still går koldioxidneutral elproduktion förlorad. Det här är ett hårt slag mot både industri och miljö, säger Ulrika Egerlid Schotte. Kontaktperson: Ulrika Egerlid Schotte, vd, direkttel 08-762 78 94, mobil 070-516 05 81 e-mail: ulrika.egerlid-schotte@efa.se