Elektrikerkonflikten sprider sig

Klockan 07.00 idag utökade Elektrikerförbundet sina stridsåtgärder. Nu är det Norrköping som drabbas då Elektrikerna strejkar vid Händelöverket, som är ett av Sveriges största kraftvärmeverk.

– Nu har Elektrikerförbundet dragit konflikten så långt att man kan fråga sig om de själva vet vad de bråkar om längre. Hur långt är de beredda att gå i sin omöjliga kamp för löneökningar som överstiger industrins norm? Det har samhället rätt att veta för det är samhället som betalar när konflikten nu slår mot både industri, miljö och konsument, säger Ulrika Egerlid Schotte, vd för Energiföretagens Arbetsgivareförening (EFA). Elektrikerkonflikten omfattar nu nästan alla former av Sveriges klimatsmarta energiproduktion. Vid sidan om strejken mot Händelöverket kvarstår konfliktåtgärderna mot Oskarshamns kärnkraftverk och vattenkraftverk i hela Sverige. – Elektrikerförbundet vet att de med små medel kan orsaka allvarlig skada. Denna makt får inte missbrukas på det här sättet. Det skadar inte bara fackets trovärdighet, utan framförallt industrin och miljön, säger Ulrika Egerlid Schotte. Kontaktperson: Ulrika Egerlid Schotte, vd, direkttel 08-762 78 94, mobil 070-516 05 81 e-mail: ulrika.egerlid-schotte@efa.se