Elektrikerkonflikten trappas upp

Elektrikerförbundet utökar nu sina varsel och förvärrar på så sätt en redan allvarlig konflikt. Vi gör samtidigt ett uppehåll i förhandlingarna mellan Energiföretagens Arbetsgivareförening (EFA) och Elektrikerförbundet på grund av Elektrikerförbundets bristande kompromissvilja.

– Elektrikerkonflikten har redan slagit hårt mot industrin. Det är upprörande att Elektrikerförbundet nu ytterligare trappar upp denna konflikt med utökade varsel. När ska de förstå att det inte är rimligt att pressa upp de redan höga lönenivåerna till en nivå som överstiger industrins norm? kommenterar Ulrika Egerlid Schotte, VD för Energiföretagens Arbetsgivareförening (EFA). De utökade varslen innebär ett hot om strejk vid Häradsbo Transformatorstation i Torup med start den 3 maj kl. 07.00. Elektrikerförbundets stridsåtgärder omfattar sedan tidigare både vattenkraft och kärnkraft. Det är hittills hela 24 vattenkraftstationer som berörs av elektrikerkonflikten och som kommer att fortsätta göra så tills konflikten är löst. – Elektrikerförbundet borde ta ansvar för industrins återhämtning istället för att förvärra situationen genom denna oansvariga konflikt, säger Ulrika Egerlid Schotte. Kontaktperson: Ulrika Egerlid Schotte, vd, direkttel 08-762 78 94, mobil 070-516 05 81 e-mail: ulrika.egerlid-schotte@efa.se