Elektrikerkonfliktens konsekvenser alltmer kritiska

37 vattenkraftstationer har nu drabbats till följd av Elektrikerförbundets stridsåtgärder. En majoritet av stationerna står och spiller vatten. Därmed går billig och miljövänlig elproduktion förlorad, vilket får konsekvenser för både miljö, industri och konsument.

– Elektrikernas oproportionerliga konfliktåtgärder slår mot lika viktiga som känsliga samhällsfunktioner. Trots detta uppvisar Elektrikerförbundet inte en antydan till återhållsamhet. Allt för att försöka få igenom orimliga ökningar av en redan höglönenivå, säger Ulrika Egerlid Schotte, VD för EnergiFöretagens Arbetsgivareförening (EFA). Elektrikerförbundet kräver löneökningar som överstiger industrins norm med nära 50 procent. Detta trots en redan hög lönenivå med en snittlön på 32 400 kronor i månaden inklusive tillägg. EFA har tydligt markerat att ett avtal måste ligga inom industrins norm. Elektrikerna har sedan den 15 april iscensatt strejker och blockader som slagit mot bland annat vattenkraften och kärnkraften för att få igenom sina lönekrav. – Det värsta vi skulle kunna göra nu vore att ge efter för Elektrikerförbundets ansvarslöshet. En överenskommelse måste bygga på ett ömsesidigt ansvarstagande. Tyvärr kan det nog dröja ett tag innan Elektrikerna är redo för detta, säger Ulrika Egerlid Schotte. Kontaktperson: Ulrika Egerlid Schotte, vd, direkttel 08-762 78 94, mobil 070-516 05 81 e-mail: ulrika.egerlid-schotte@efa.se