Elektrikerkonfliktens samhällseffekter

Nu berörs 24 vattenkraftstationer av Elektrikerkonflikten.

– Elektrikerkonflikten gör att billig och koldioxidfri energi nu går förlorad. Detta får såklart konsekvenser för både industri och miljö, säger Ulrika Egerlid Schotte, vd för Energiföretagens Arbetsgivareförening (EFA). Igår utökade Elektrikerförbundet sina varsel med hot om strejk vid Häradsbo Transformatorstation i Torup med start den 3 maj kl. 07.00. Kvar ligger samtidigt konfliktåtgärderna mot Oskarshamns kärnkraftverk och vattenkraftverk i hela Sverige. – Genom sina stridsåtgärder mot både kärnkraft och vattenkraft visa Elektrikerförbundet att de tycker att samhället ska betala för att deras redan välbetalda medlemmar ska få orimliga löneökningar, säger Ulrika Egerlid Schotte. Energiföretagens Arbetsgivareförening har gjort det tydligt att löneökningar som överstiger industrins norm inte är möjligt i denna mycket känsliga återhämtningsperiod. Detta står fast. Kontaktperson: Ulrika Egerlid Schotte, vd, direkttel 08-762 78 94, mobil 070-516 05 81 e-mail: ulrika.egerlid-schotte@efa.se