Ersätta och bygga nya svenska kärnkraftsreaktorer – Elforsk seminarium den 21 januari

Report this content

Regeringens beslut att tillåta att de svenska reaktorerna ersätts med nya har satt fart på förberedelserna hos de europeiska kraftbolagen. Flera bolag har meddelat att man undersöker förutsättningarna för att bygga nya reaktorer i Sverige. Det är bråttom att komma igång med arbetet då det tar lång tid att planera och bygga en ny reaktor och den svenska kärnkraften börjar bli relativt gammal.

Elforsk ordnar den 21 januari ett heldagsseminarium på Nalen (Regeringsgatan 74, Stockholm) för att diskutera förutsättningar och möjligheter att bygga nya reaktorer och för att lyssna till kraftbolagens planer och myndigheternas förberedelser. Deltagarna kommer huvudsakligen att vara från branschen, universiteten och politiken. Det här blir första gången som Elforsk anordnar ett seminarium på temat hur vi tekniskt och ekonomiskt ska bygga nya reaktorer. Det känns både angeläget och mycket spännande, säger Lars Wrangensten på Elforsk. Seminariet avslutas med en paneldiskussion där bland annat representanter för kärnkraftsägarna och tidigare generalsekreteraren Hans Blix kommer att diskutera planerna på ny kärnkraft. Tid: 21 januari, kl 10.00 - 16.30 (kaffe från 09.30) Plats: Nalen, Regeringsgatan 74, Stockholm Deltagaravgift: 500 kr För ytterligare information kontakta: Daniel Westlén, Vattenfall 073-819 53 96, daniel.westlen@vattenfall.com eller Lars Wrangensten, Elforsk AB, mobil 070-345 07 14, lars.wrangensten@elforsk.se Se programmet http://www.elforsk.se/karnkraft/underlag/Elforsk%20konferens_Reaktorer.pdf