FRAMTIDA ENERGIUTMANINGAR FÖR SVERIGE

Seminarium den 22 januari

En stor del av kärnkraftsproduktionen i Sverige kommer att fasas ut mellan 2025 och 2035. Hur ska kraften ersättas? Om nya kärnkraftverk ska byggas är det hög tid att lyfta frågan kring hur vi vill att vårt framtida energisystem ska se ut. Detta eftersom löptiderna för reaktorkonstruktion är långa. Vid ett heldagsseminarium den 22 januari samlas kärnkraftsbranschen på Nalen i Stockholm för att diskutera framtida energisystem och kärnkraftens roll i desamma.

I både Storbritannien och Förenade Arabemiraten har man valt att satsa på kärnkraften. Hergen Haye vid Department of Energy and Climate Change (UK), redovisar hur man tänker involvera kärnkraften i Storbritanniens framtida energisystem och f.d. Generaldirektören vid SKI, Lars Högberg, rapporterar från det pågående nybyggnationsprojektet i Förenade Arabemiraten.

Vi kommer även få höra mer om hur man tänker sig framtida energisystem utan kärnkraft i Japan och Tyskland. Därefter funderar vi på vilka alternativ som finns för Sverige. Dagen avslutas med en paneldebatt om vad kärnkraftens roll borde vara i Sveriges framtida energisystem. Panelen består av representanter från Svenskt näringsliv, Umeå universitet, Vattenfall och Energimyndigheten.

Det är dags att börja diskutera alternativen för Sveriges framtida energisystem. Jag ser fram emot att ta del av branschens resonerande kring denna viktiga fråga, säger Monika Adsten vid Elforsk. Elforsk är kraftindustrins forsknings- och utvecklingsbolag och driver sedan 2009 ett samlat FoU-program inom kärnkraftsområdet. Detta seminarium genomförs inom ramen för programmets omvärldsbevakningsprojekt av kärnkraftsområdet, se också http://www.elforsk.se/Programomraden/Karnkraft/Omvarldsbevakning/

I publiken finner vi 150 personer från industrin, regeringskansliet, myndigheter och universiteten.

Välkommen!

(Var vänlig observera att pressinbjudan inte gäller privatpersoner utan endast journalister.)

Tid:                                      22 januari, 09.00-16.00 (kaffe från 08.30)
Plats:
                                   Nalen, Regeringsgatan 74, Stockholm
Program:

Anmälan:       Deltagande meddelas med fördel till karin.andgren@vattenfall.com
Arrangör:
      Elforsk AB
Kontakt:

Karin Andgren, pressansvarig                                                                                      Monika Adsten
076-546 01 85                                                                                                            08-677 27 35
karin.andgren@vattenfall.com                                                                                      monika.adsten@elforsk.se