• Energiforsk/

Inbjudan till media: Klimatneutral nordisk el redan 2020 – möjligheter och utmaningar på vägen dit

Elproduktionen i Norden är redan långt på väg att bli klimatneutral. Sverige har en elproduktion som idag till 96 procent inte belastar klimatet med utsläpp av växthusgaser. Hela Nordens elproduktion kan till år 2020 vara klimatneutral. Det visar ett brett samnordiskt forskningsprojekt – Nordic Energy Perspectives – som drivits i nära samverkan mellan ett stort antal forskare i Norden. Projektet är samfinansierat av en lång rad myndigheter, organisationer och företag i Norden.

Projektet presenteras vid en konferens på Grand Hotel, Stockholm, tisdagen den 27 april. Näringsminister Maud Olofsson medverkar. Kjell Jansson, Svensk Energis VD, påpekar att den nordiska elen förstärker sin roll som en strategisk resurs för hela Europa i de kommande årens klimatarbete: – En klok elanvändning öppnar vägen för ökad energieffektivisering och ett bättre klimat. Det är en väg som leder till ett hållbart samhälle. Elforsk är projektvärd och projektet har letts av analysföretaget Profu AB. Projektledaren Bo Rydén från Profu säger om projektresultatet: – EU:s energi- och klimatpaket, med tydliga målsättningar om en minskning av växthusgaserna, en ökning av förnybar energi och med fokus på energieffektivisering - och de nordiska ländernas energi- och klimatambitioner - kommer tillsammans att kraftigt påverka hela det nordiska energisystemet, rikta in utvecklingen mot hållbarhet men samtidigt ge högre energipriser på alla marknader. De är ett entydigt resultat från projektet. Tomas Kåberger, Energimyndighetens generaldirektör, som lett projektets styrgrupp: – Projektets uppgift är att visa på möjligheter till en starkare tillväxt och en hållbar utveckling i de nordiska länderna, med syftet att ge politiker och andra beslutsfattare inom energi ett bättre beslutsunderlag. Tid: Tisdagen den 27 april kl 9.00 Plats: Grand Hotel, Stockholm Programmet: http://www.trippus.se/eventus/userfiles/17763.pdf Din redaktion är välkommen att bevaka konferensen, som hålls på engelska. Välkommen! Stefan Montin Elforsk Tel 08-677 27 59