Malmö Stad vinner pris för årets solcellsanläggning

SolEl-programmets pris till årets solcellsanläggning går till Malmö Stad för anläggningen på Tekniska museet i Malmö. Priset delas ut under Energitinget, som just nu pågår på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Solcellsanläggningen på Tekniska museet i Malmö valdes till vinnare i konkurrens med ett 20-tal andra solcellsanläggningar runt om i landet. Juryn framhåller i sin motivering anläggningens effektivitet, dess samstämmighet med byggnadens fasad, tillgängligheten för allmänheten genom placeringen på museet samt det pedagogiska i den demonstrationsanläggning som installerats bredvid den ordinarie anläggningen.

Dessutom får Akademiska Hus och Stadion Arkitekters anläggning på KTH ett hedersomnämnande för en arkitektoniskt mycket lyckad installation där solcellerna samspelar med den befintliga tegelfasaden. Ett andra hedersomnämnande går till Västmanländska, Fläckebo för den målmedvetna satsning gjorts för att få förnybar el till Fläckebo kyrka från solceller som placerats på taket till en närliggande loge.

Martin Nilsson på Malmö Stad är den som drivit projektet med solcellsanläggningen på Tekniska museet.
– Självklart är vi mycket glada över den här utmärkelsen, säger Martin Nilsson. Vi har gjort en stor satsning på solceller i Malmö, och tycker att det är kul att det uppmärksammas på detta sätt.
– Nu hoppas vi på att vi kan inspirera andra kommuner att ta efter våra satsningar.

Bilder på den vinnande anläggningen och de hedersomnämnda samt mer information finns på
www.elforsk.se/solel

SolEl-programmet är ett nationellt FoU-program för tillämpning och demonstration av solcellssystem. Programmet drivs av Elforsk och finansieras av Energimyndigheten, energiföretag, bygg- och fastighetssektorn samt tillverkande industri. Inom programmet bedrivs t ex driftuppföljning av svenska solcellsanläggningar, utvärdering av nya solcellstillämpningar, systemstudier och informationsprojekt.

För mer information kontakta:
Emma Schultz, Carl Bro AB 010-480 23 05 emma.schultz@carlbro.se
Monika Adsten, Elforsk 08-677 27 35 monika.adsten@elforsk.se

Mer information om SolEl-programmet finns på www.elforsk.se/solel.